Hoppa till innehållet

Spelgåtan som väcker vår slumrande tro

Ett satiriskt rapspel som funnits i två år har visat sig innehålla ett mystiskt rum, med gåtfulla meddelanden från en gömd avsändare. Jack Werner skriver om hur påskäggen representerar vår törst efter en högre kraft.

Foto: Skärmdump Kanye Quest 3030

Skillnaderna mellan dataspel och det verkliga livet är många, men den kanske mest existensiella är att man som spelare faktiskt vet att det finns en Skapare. I spelet är till och med meningen med livet – ditt uppdrag och allt längs vägen fram till dess mål – formulerat av denna Skapare.

Ett påskägg är en hälsning från Skaparen till spelaren, menad som såväl underhållning som en sorts troféer för upptäckaren.

I den bästa av världar märker inte spelaren av sin Skapares närvaro, på samma sätt som regissörens pekande finger inte bör synas i en bra film. Men någonstans undermedvetet förhåller sig spelaren ändå till sin Skapare, och på samma sätt Skaparen byggt sitt spel medveten om att det kommer befolkas av spelarna. Den mest konkreta formen av dessa två parters strävan symboliseras av påskägget.

Ett påskägg är en hälsning från Skaparen till spelaren, menad som såväl underhållning som en sorts troféer för upptäckaren. I Grand Theft Auto IV till exempel kan du klättra in i bröstkorgen på Frihetsgudinnan (eller Statue of Happiness, som den parodiserande statyn heter där) och möta hennes hjärta. 

Hjärtat som bultar i Statue of Happiness.

Hjärtat som bultar i Statue of Happiness. Foto: gta.wikia.com

Om vi tänjer på begreppet påskägg så kan det också vara en kvarglömd artefakt från Skaparen, som då i ännu högre grad blir en fjäder i hatten för spelaren som hittar den. I klassikerspelet Golden Eye 64 till Nintendo 64 finns det till exempel en bortglömd del av spelvärlden, som spelaren kan upptäcka.

Den övergivna ön i Golden Eye 64.

Den övergivna ön i Golden Eye 64. Foto: Easter Eggs Archive

Och om vi ger påskägget en ännu vidare betydelse så kan det till och med innefatta mysterier, små antydningar om en komplex och märklig värld utanför spelvärlden.

Som den bisarra hemlighet som i två år gömt sig i indiespelet Kanye Quest 3030.

2013 släpptes det, ett JRPG (Japanese role-playing game) utvecklat i ett gratisverktyg för att bygga egna lågbudgetrollspel. Det blev raskt uppmärksammat av mängder av spel- och techbloggar för sitt skämtsamma tema. I Kanye Quest 3030 iklär du dig nämligen rollen som Kanye West, omåttligt självsäker rapstjärna, som transporteras tusen år in i framtiden och möter hiphoplegender i blodiga rapbattles. Det är en i det närmaste perfekt storm av Pokemon, ironi och Curtis Mayfield-samplingar.

Men, som Patricia Hernandez på Kotaku upptäckt, under sin popkulturella yta har spelet i två år gömt en betydligt märkligare hemlighet. Ett hemlig meddelande i en datorskärm, vars betydelse inte har avslöjats förrän nu.

Det mystiska meddelandet i Kanye Quest 3030.

Foto: Kotaku

De flesta som upptäckt detta meddelande har nog bara avfärdat det som en utsmyckningsdetalj, men inte alla. Hernandez berättar i sin artikel om en anonym text på sajten Pastebin, där en namnlös spelare beskriver sin upptäckt av monitorns text som ett lösenord.

Jag funderade i en minut, och insåg sedan att det stod ‘ASCEND and worship The Based God’. ‘Åh, kul luddmeddelande’, tänkte jag och gick vidare.

Något senare i spelet möter man en [annan spelkaraktär] på gatan, som till synes slumpmässigt frågar dig ‘Vad vill du göra?’

Det dyker upp en ruta där du kan skriva in sex bokstäver, och på kul skrev jag in ‘ASCEND’.

I en Youtubefilm som laddades upp dagen efter att det anonyma dokumentet i Pastebin skapades kan man se vad som händer om man skriver in “ASCEND” i textboxen. Spelkaraktären Kanye West lyser upp som en supernova och försvinner. Nästa sekund hamnar spelaren i en jämngrå miljö där datormonitorer är det enda som sticker ut i de långa korridorerna.

aetdKQZ3lpw

Så fort man hamnat där dyker det upp ett meddelande som gratulerar spelaren till att vara en “öppensinnig och nyfiken tänkare”, och avslöjar att spelet i själva verket är en front för någon sorts större inlärningsupplevelse. Spelaren ombes att garantera att den inte kommer sprida vidare någon av informationen den får veta därnäst, och får sedan veta att det är ett test.

The following is a thought exercise designed to help teach you something beneficial. By undertaking this exercise, you will hopefully be affected in a positive way. Due to the nature of the exercise, this ‘something’ cannot be revealed immediately. This exercise may or may not be restricted to this software. It is important to remember that the purpose of this exercise is to benefit you. You will not be timed. We cannot provide any more information, except that we wish you good luck. You may begin now. Welcome to your ascension.

Det test som spelet så kryptiskt beskriver går ut på att, i datormonitor efter datormonitor, mata in ett lösenord för att få komma vidare i korridorerna. Ens spelfigur, som förut var Kanye West, har av något märkligt skäl förvandlats till en liten grå fjäril.

De gråa tomma korridorerna, och spelarens fjärilavatar.

Foto: Kotaku

Dessa lösenord finns ingenstans att hitta i spelets yta, utan gömmer sig i dess källkod. Efter att ha avklarat samtliga datormonitorer får spelaren så till slut upp ett meddelande som berättar att testet nu är avklarat, och ber hen fylla i sitt namn och sin adress. När det är gjort möts spelaren av det sista budskapet från spelet: “Enjoy the next two weeks and await instruction.”

Uppgifterna skickas ingenstans. Men gåtfullheten är fantasieggande, och fick såväl den anonyma spelaren bakom Pastebin-dokumentet som Hernandez på Kotaku att söka vidare på de olika nyckelorden de snubblat över. Vad de fann var religionen “ascensionism”, en New Age-doftande historia som går ut på att en människas själ är en sorts urgammal dubbelsjäl och att vi människor just nu befinner oss i någon sorts avgörande sista period för mänskligheten. Typ.

Sambandet med ascensionism är en av flera teorier kring vad lösningen på Kanye Quest 3030:s gåta kan vara. Det kan, som vissa föreslagit, också vara en reklamkampanj för filmen Jupiter Ascending, eller bara en kupp för att återaktualisera spelet självt. Men som Patricia Hernandez på Kotaku noterar så byggs spänningen i spelets gåtfulla påskägg upp av just att det är så gåtfullt. Ingen söker egentligen en naturlig förklaring, utan vill bara att mysteriet ska fortsätta växa. 

De alternativa verklighetsspelen lanserar, som namnet antyder, en verklighet som är menad att förväxlas med vår egen.

Det är sannolikt att såväl ASCEND-delen av Kanye Quest 3030 som den största delen av ascensionsism-snacket på nätet ingår i olika alternativa verklighetsspel, så kallade ARG. Det är en sorts gränsöverskridande lekar som ofta hemliga aktörer organiserar och planterar ut, i syfte att bli upptäckt av en nätvan målgrupp med massor av tid över till att luska bland ledtrådar på nätet. De alternativa verklighetsspelen lanserar, som namnet antyder, en verklighet som är menad att förväxlas med vår egen. Spel som I love bees, som användes för att lansera Halo 2, ställs mot sådant som den mystiska Pink Floyd-kampanjen Publius Enigma och de uppriktigt läskiga trädgårdstomtarna i Fallout 3.

När Kanye Quest 3030:s hemlighet upptäcktes började människor omedelbart leta efter en större, mer mystisk förklaring än den enkla, självklara att spelets skapare ville luras lite. Det hör till oss människor, kanske särskilt i en sekulariserad tid. I brist på öppningar för vårt mystiska tänkande i vardagslivet greppar vi varje möjlighet vi ser att fundera på dolda krafter. Det är de alternativa verklighetsspelens skönhet, och påskäggens hoppfulla löfte.

Att skapa en brygga från spelare till Skapare. Om så bara framför datorn.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera