Hoppa till innehållet

Spelprofilen tar in pengar till sin quizplattform

Spelveteranen Martin Walfisz bolag Planeto tar in två miljoner kronor. Pengarna ska gå till att få ut Planetos nästa quizplattform på marknaden.

Innan Planeto grundade Martin Walfisz spelstudion Massive i Malmö, idag en av Sveriges största spelutvecklare. Foto: Nina Åkerberg
Innan Planeto grundade Martin Walfisz spelstudion Massive i Malmö, idag en av Sveriges största spelutvecklare. Foto: Nina ÅkerbergBild: Nina Åkerberg

 Enligt nyhetstjänsten Rapidus är det tre privatpersoner som står bakom kapitaltillskottet. 

"De är silent partners som inte har för avsikt att lägga sig i den dagliga verksamheten. Pengarna ska gå till att fortsätta rulla ut de första apparna innan vi når break even, säger Sara Sterner, vd för Planeto till Rapidus.

Enligt handlingar från Bolagsverket som Di Digital har tagit del av värderas Planeto till omkring 10 Mkr i nyemissionen. 

Planeto har utvecklat den bildbaserade spelplattformen Quizma, som i december lanserades tillsammans med magasinet Illustrerad Vetenskap. Det var det första spelet som släpptes sedan grundaren Martin Walfisz köpte tillbaka spelbolaget i augusti förra året. 

Planeto ägdes tidigare av Bonnier Publications, som var med och lanserade Planetos tidigare spelsuccé Quiz Battle. Bonnier Publications gick in som delägare i Planeto 2012 och våren 2015 övergick hela bolaget i Bonniers ägo. Martin Walfisz sålde sina andelar men stannade kvar i bolaget som vd. Men i augusti förra året köpte Martin Walfisz tillbaka Planeto och har fram till nu varit ensam ägare till spelutvecklaren. 

Läs mer: Nu släpper spelveteranen nytt frågesportspel

Martin Walfisz är en veteran på den nordiska spelscenen. Redan år 1997 grundade han spelstudion Massive i Malmö, som såldes år 2002 till Vivendi Universal. Han stannade kvar som vd för bolaget fram till 2009, då Massive såldes vidare till franska Ubisoft.

Läs även: Massive-chefen: 'Kommer göra regionen rikare'

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera