James Camerons 3d-film Avatar blev en stor succé när den gick upp på biodukarna 2009 och spelade in drygt 20 miljarder kronor. Fram till 2025 ska filmen få hela fyra uppföljare.
Dessutom ska det göras spel av händelserna på den vackra månen Pandora. Det är något som ger ringar på vattnet i den svenska spelindustrin.
Vi ska jobba med de största projekten i världen
I våras kom nämligen nyheten att jättekontraktet hade gått till Malmö-studion Massive Entertainment, som ägs av speljätten Ubisoft.
Läs mer: Massive landar storkontrakt - ska göra spel av Avatar
Nu står det klart att Massive ska få hjälp av en av branschens tyngsta veteraner. Ubisoft öppnar nämligen ett kontor i Stockholm som ska ledas av Patrick Bach. Han har bland annat varit chef för svenska Dices utvecklingsstudio och har varit producent för spelserien Battlefield som har sålt i miljontals exemplar.
Läs även: EA-ägda Dice drar in över en miljard
På Ubisofts nya kontor på Östermalm i Stockholm är Patrick Bach än så länge den ende anställde. Men ambitionerna är höga.
”Målet är att anställa 100 personer i första rundan och sedan får vi växa efter det. Det är en bra siffra för att göra fantastiska saker. Jag ser det som en bra grundplåt. Men vi har inga definitiva planer”, säger Patrick Bach till Di Digital.
Läs även: Massive-chefen: "Kommer att göra regionen rikare"
Patrick Bach lämnade Electronic Arts-ägda Dice i höstas efter att ha varit nästan 15 år på studion.
”Jag vill göra något nytt och testa nya grejer. Ubisoft har en väldigt bred portfölj med väldigt kreativa produkter. De har hela skalan från de största spelen till indie-spel”, säger han.
Vi ska inte bara skotta in hundra personer in i studion så fort som möjligt
Den första uppföljaren till Avatar är planerad till 2020 och den sista till 2025. Kontraktet ger Massive och Ubisoft gott om tid att bygga spelvärldar av James Camerons storfilm.
Samtidigt ska Battlefield-veteranen få fria tyglar att tillsammans med Massive bestämma hur spelen ska se ut. Det ser han som en lyxsits.
”Det är fantastiskt att man är beredd att satsa på något så stort utan att vi har bevisat oss. Om man ska vara krass har jag i den här formen inte bevisat någonting”, säger han.
Överst på hans agenda står nu att bygga upp ett team. Inom två år ska han ha lockat till sig 100 medarbetare.
”Det är inte svårt att anställa i Stockholm, det finns en bred spelkompetens här. Men att få ihop det bästa teamet är svårt. Vi ska inte bara skotta in hundra personer in i studion så fort som möjligt. Vi vill hitta rätt team som formar vad den här studion ska vara”, säger han.
David Polfeldt, vd för Massive Entertainment, och Patrick Bach, chef för det nyöppnade Ubisoft-kontoret i Stockholm. Foto: Jonas Eng
David Polfeldt, som är vd för Massive har stora förhoppningar på samarbetet.
”Vi har stora ambitioner för vad Stockholmstudion ska åstadkomma på sikt. Vi vill göra de allra största spelen som har en global publik. Man kan inte göra det med 30 personer utan man måste ha ordentligt med muskler”, säger han och fortsätter:
”Det är lätt att vara dumsnål och göra något litet i början. Men då formar man en kultur som bygger små saker. Här tänker vi tvärtom. Vi ska jobba med de största projekten i världen.”
Läs mer: Här är första bilderna på Zlatans actionspel
Det är en enorm satsning, självklart
I Malmö har Massive några hundra anställda, medan Stockholmsstudion alltså bara består av Patrick Bach.
”Men jag ser oss ändå som jämlika. Vi har gemensamt att vi båda är intresserade av produktkvalitet och sätter det först i alla beslut”, säger David Polfeldt.
Exakt hur samarbetet mellan Malmö-baserade Massive och Ubisoft Stockholm kommer att se ut vet han inte i dagsläget. Han ser det som en upptäcktsfärd.
”Anställer man en person som Patrick Bach så är det ju inte för att den personen bara ska hjälpa till, utan han kan gå i många riktningar.”
Att Ubisoft bygger en studio i Stockholm ser han som naturligt.
”En del av de bästa talangerna i världen vad gäller spel finns i Stockholm, och Massive har ingen studio här. Med tanke på det projekt vi har på gång så är det klart att vi måste vara här”, säger han.
Hur stora summor som skjuts till för att göra spel av filmserien om månen Pandora vill David Polfeldt inte uppge, men han säger att under ungefär samma tid som Ubisoft Stockholm ska anställa 100 personer så ska Massive i Malmö anställa 200 personer.
”Det är en enorm satsning, självklart.”
Att en amerikansk filmserie skapar 300 nya jobb i Sverige ser han som ett erkännande av det svenska spelundret.
”Vi är verkligen världsledande i den här branschen”, säger David Polfeldt.
Läs även: Pengarna strömmar till spel: "Några kommer betala dyrt för sina misstag"
Faktaruta: Svenska speljättar
Mojang:
Omsättning: 5,1 miljarder kronor (2015–2016)
Anställda: 38
King (svenskt dotterbolag)
Omsättning: 2,4 miljarder kronor
Anställda: 584
EA/Dice
Omsättning: 1,18 miljarder kronor (2015–2016)
Anställda: 640
Paradox
Omsättning: 654 miljoner (2016)
Anställda: 211
Starbreeze
Omsättning: 346 miljoner (2016)
Anställda: 151
THQ Nordic
Omsättning: 301 Mkr (2016)
Anställda: 68