Spelbolaget Poppermost (NTL) grundades sommaren 2012 och utvecklingen av vintersportspelet ”Snow” har pågått sedan dess. Bolaget har tagit in kapital av bland andra GP Bullhound (NTL) och ängelinvesterarna Mathias Ackermand (NTL) och Mr Green-grundaren Mikael Pawlo (NTL).
Den senaste årsredovisningen för Poppermost, som har ett brutet verksamhetsår, visar att bolaget hade en omsättning på 970 000 kronor från maj 2015 till april 2016. För samma period gjorde bolaget en förlust på 5,7 miljoner kronor. Året innan hade bolaget ett bättre resultat med en omsättning på 1,1 Mkr och en förlust på 4,7 Mkr. Anledningen är den ändrade affärsmodellen, enligt vd:n och grundaren Alexander Bergendahl.
Tidigare fick användare betala för spelet på PC men numera är det gratis på den plattformen. Istället kommer inkomsterna från köp inuti spelet.
”När vi ändrade modellen från betalversion till gratis påverkade det även resultatet. Men i de här siffrorna syns inte försäljningen av vårt spel för Playstation 4”, säger Alexander Bergendahl.
Läs även: Så populärt är det svenska skidspelet Snow
Snow släpptes på Playstation 4 i slutet av oktober i fjol och under den första månaden såldes 10 000 spel för sammanlagt 2 Mkr, enligt grundaren.
”Försäljningen har varit i linje med vad vi förväntade oss. Eftersom det är en betaversion så har vi inte marknadsfört spelet utan i stället bygger vi upp ett community på PS4 och tittar på den feedback som vi får in av användarna”, säger Alexander Bergendahl.
De kopierade Snow. Men det har faktiskt hjälpt oss.
I jämförelse med betaversionen som finns på Playstation 4 så är betaversionen på PC gratis. Där har spelet ökat från 100 000 initiala nedladdningar i januari i fjol till 1,3 miljoner i dagsläget.
Läs även: 100 000 spelare står på kö – nu släpps skidspelet Snow
Samtidigt har konkurrensen ökat. Den franska speljätten Ubisoft, som bland annat äger Malmöstudion Massive Entertainment, lanserade spelet ”Steep” i början av december. Spelet är väldigt likt Poppermosts spel.
”De kopierade oss. Men det har faktiskt hjälpt. I stället för att välja Steep, som kostar 60 dollar, så väljer många Snow som man kan spela gratis. Ubisofts marknadsföring har också gett oss fler användare vilket är tydligt om man tittar på statistiken för de senaste månaderna.”
”Ubisoft har ju dessutom 120 utvecklare och vi är 7. Trots det har vi klarat oss bra och det visar att vi kan klara av den konkurrensen med ett mindre team och mindre tillgångar”, säger Alexander Bergendahl.
Men för att öka Poppermosts tillväxttakt behövs mer kapital.
”I och med att betaversionen och lanseringen på PS4 går i rätt riktning kommer vi antagligen börja titta på att ta in mer kapital inom de närmaste månaderna och då ska det kapitalet användas för att skala upp avsevärt.”