Hoppa till innehållet

Speltungviktare startar ny vr-studio i Stockholm

Ett stjärnspäckat grundarteam och tunga investerare står bakom spelstudion Fast Travel Games. Målet är att göra för virtuell verklighet vad jätten King gjorde för mobilspel.

Från vänster: Erik Odeldahl, Oskar Burman, Kristoffer Benjaminsson, grundare Fast Travel Games.
Från vänster: Erik Odeldahl, Oskar Burman, Kristoffer Benjaminsson, grundare Fast Travel Games.

Det är en imponerande laguppställning som står bakom den nya spelstudion Fast Travel Games.

Grundartrion består av Oskar Burman (NTL), som närmast kommer från jobbet som Sverigechef på Angry Birds-skaparen Rovio (NTL), Kristoffer Benjaminsson, tidigare teknikchef på Frostbite Labs och Erik Odeldahl, tidigare designchef på Dice, där han ansvarat för den kultförklarade spelserien Mirror’s Edge.

Det nya bolaget backas upp av investerare som Mattias Miksche (NTL) och Mathias Ackermand (NTL), med tidigare investeringar i bland annat Poppermost Productions (NTL) och Fishbrain (NTL), samt riskkapitalbolaget Sunstone Capital (NTL). Tillsammans går de in med ungefär 8 Mkr i det nya bolaget.

Knutna till studion finns också en rad rådgivare: Paradox Interactives operativa chef Susanne Meza Graham, Mojang-veteranen Daniel Kaplan, Avalanche Studios-grundaren Christofer Sundberg samt Peter Zetterberg, som ansvarar för megasuccén Minecraft på Microsoft. 

Fast Travel Games ska fokusera helt på att utveckla spel för vr, virtuell verklighet, en marknad som spås växa explosionsartat under de kommande åren. 

“Vi har ett antal koncept som vi tittar på. Vi pratar om två kärnvärden: det ena är storytelling, det andra är socialt. Vi vill skapa rika spelvärldar, men inte nödvändigtvis i form av linjära berättelser. Alla har en story om hur de upplevde första natten i Minecraft, men den storyn är unik för var och en”, säger Oskar Burman. 

Ambitionerna med den nya studion är högt ställda. Oskar Burman tror att spelindustrin nu står inför ett lika omvälvande skifte som det för fyra, fem år sedan, då mobilspelsförsäljningen sköt i höjden och spelföretag som svenskgrundade King plötsligt växte till jättar.

Alla har en story om hur de upplevde första natten i Minecraft, men den storyn är unik för var och en.

“Om du frågar mig vilka spelutvecklare som kommer vara stora om tio år så tror jag att det kommer vara helt nya bolag. Jag tror inte det kommer vara någon av de traditionella spelarna. Precis som det inte är de traditionella spelarna som är stora på mobilt idag”, säger han.

Resonemanget påminner om det hos King-avhopparen Tommy Palms vr-studio Resolution Games (NTL), även den baserad i Stockholm. Givet att virtuell verklighet slår igenom brett kommer de spelutvecklare som är tidigt ute snabbt kunna ta marknadsandelar. 

Resolution Games första spel, fiskesimulatorn Bait, hade bara två månader efter lansering laddats ned över 500 000 gånger. 

“Det går otroligt snabbt på den här marknaden nu. För bara tre år sedan fanns inte ens de här plattformarna. Nu investerar företag som Google enormt mycket i dem”, säger Oskar Burman. 

Innan tiden på Rovio arbetade Oskar Burman som ansvarig för den Dice-ägda spelstudion Easy, som utvecklade en gratisversion av krigsspelet Battlefield.

“Alla vi grundare delar lite Battlefield-historia, så det är klart vi kommer att ta med oss saker därifrån. Men vi tänker oss inte att det ska bli våldsamt utan vill hålla det familjevänligt”, säger han. 

Trots snart 20 år i spelbranschen är det första gången Oskar Burman själv kan titulera sig grundare. 

“Det känns fantastiskt roligt. Och det är väldig tacksamt att göra det idag. För tio år sedan fanns det inga investerare som ens ville prata med en spelutvecklare. Nu, efter succér som Minecraft, King och annat, så finns det plötsligt ett jätteintresse”, säger han.

Läs även: Resolution Games värderas till 150 miljoner

Läs även: Startupfeber i spel-Stockholm

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera