MTG-ägda Splay startades för tre år sedan av den tidigare programledaren Vigor Sörman. Bolaget har sedan dess gått från att vara ett renodlat nätverk för Youtubeprofiler till att mer och mer försöka bli ett digitalt mediehus.
Nästa steg på den banan är att Splay nu lanseraren en egen e-handel. Under varumärket Ikon Next kommer flera av de nätprofiler som är knutna till Splay att lansera egna kläd- och skönhetskollektioner. En av dem som är först ut är bloggaren Clara Henry som släpper en egen klädkollektion i samband med starten av Ikon Next.
”De som tidigare mest sågs som en glad kille eller tjej på Youtube har i dag utvecklats till starka varumärken. Man ser också att deras följarskara inte beter sig som vanliga tv-tittare, de har ett starkare engagemang och högre betalningsvilja”, säger Vigor Sörman (NTL).
Läs mer: Dubblad omsättning för Splay
För Splay blir e-handeln ett sätt att knyta fler nätprofiler tätare till sig, enligt vd:n Vigor Sörman.
”Vi vill jobba med de starkaste profilerna och då måste vi vara bäst på att hjälpa dem att växa sin publik och att tjäna pengar”, säger han.
E-handelssatsningen görs tillsammans med bolaget NA-KD (NTL) som drivs av den tidigare Nelly-grundaren Jarno Vanhatapio (NTL). NA-KD kommer att hantera allt från att ta fram produkter till lager och logistik åt Splay-stjärnorna som står för design och marknadsföring.
Intäkterna från försäljningen kommer att delas mellan profilerna själva, Splay och NA-KD.
”Merparten går till profilerna men vi har en uppsida om det går bra”, säger Vigor Sörman.
Läs mer: Nelly-grundaren får in 35 miljoner till ny modesatsning
Hur mycket man räknar med att e-handelsverksamehten ska kunna omsätta vill Vigor Sörman inte berätta, men förhoppningen är att det ska bli ett betydande intäktsben framöver för Splay, som omsatte 46 miljoner kronor i Sverige i fjol.
”Det är också ett viktigt steg i vår förflyttning från Youtube-nätverk till att bli ett digitalt mediehus för alla typer av talanger. Vi ser över fler möjligheter framöver också”, säger Vigor Sörman.
De första kollektionerna som släpps är Clara Henrys klädkollektion Clara H och sminkkollektionen Misslisibell från Youtube-stjärnan Misslisibell.
”Merchandise har funnits länge men det här är något helt annat än t-shirts med tryck. Det är egen design, eller som i Misslisibells fall, ett eget produkturval”, säger Vigor Sörman.
Ansvarig för e-handelssatsningen Ikon Next är Kajsa Gatenbeck som tidigare i år rekryterades till Splay från MTGx.