Hoppa till innehållet

Splay startar e-handel med Nelly-grundaren

Talangnätverket Splay tar klivet in i e-handeln. Nu lanserar flera av bolagets profiler egna kollektioner.

Clara Henry är en av Splays profiler som nu lanserar en egen kollektion.
Clara Henry är en av Splays profiler som nu lanserar en egen kollektion.

MTG-ägda Splay startades för tre år sedan av den tidigare programledaren Vigor Sörman. Bolaget har sedan dess gått från att vara ett renodlat nätverk för Youtubeprofiler till att mer och mer försöka bli ett digitalt mediehus.

Nästa steg på den banan är att Splay nu lanseraren en egen e-handel. Under varumärket Ikon Next kommer flera av de nätprofiler som är knutna till Splay att lansera egna kläd- och skönhetskollektioner. En av dem som är först ut är bloggaren Clara Henry som släpper en egen klädkollektion i samband med starten av Ikon Next.

”De som tidigare mest sågs som en glad kille eller tjej på Youtube har i dag utvecklats till starka varumärken. Man ser också att deras följarskara inte beter sig som vanliga tv-tittare, de har ett starkare engagemang och högre betalningsvilja”, säger Vigor Sörman (NTL). 

Läs mer: Dubblad omsättning för Splay

För Splay blir e-handeln ett sätt att knyta fler nätprofiler tätare till sig, enligt vd:n Vigor Sörman.

”Vi vill jobba med de starkaste profilerna och då måste vi vara bäst på att hjälpa dem att växa sin publik och att tjäna pengar”, säger han.

E-handelssatsningen görs tillsammans med bolaget NA-KD (NTL) som drivs av den tidigare Nelly-grundaren Jarno Vanhatapio (NTL). NA-KD kommer att hantera allt från att ta fram produkter till lager och logistik åt Splay-stjärnorna som står för design och marknadsföring.

Intäkterna från försäljningen kommer att delas mellan profilerna själva, Splay och NA-KD.

”Merparten går till profilerna men vi har en uppsida om det går bra”, säger Vigor Sörman. 

Läs mer: Nelly-grundaren får in 35 miljoner till ny modesatsning

Hur mycket man räknar med att e-handelsverksamehten ska kunna omsätta vill Vigor Sörman inte berätta, men förhoppningen är att det ska bli ett betydande intäktsben framöver för Splay, som omsatte 46 miljoner kronor i Sverige i fjol.

”Det är också ett viktigt steg i vår förflyttning från Youtube-nätverk till att bli ett digitalt mediehus för alla typer av talanger. Vi ser över fler möjligheter framöver också”, säger Vigor Sörman.

De första kollektionerna som släpps är Clara Henrys klädkollektion Clara H och sminkkollektionen Misslisibell från Youtube-stjärnan Misslisibell.

”Merchandise har funnits länge men det här är något helt annat än t-shirts med tryck. Det är egen design, eller som i Misslisibells fall, ett eget produkturval”, säger Vigor Sörman.

Ansvarig för e-handelssatsningen Ikon Next är Kajsa Gatenbeck som tidigare i år rekryterades till Splay från MTGx.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera