Hoppa till innehållet

Splay: Youtube-galan Guldtuben drog fler tittare än Kristallen

Över 671 000 tittare följde årets Youtube-gala Guldtuben live, enligt arrangören Splay.  

Vigor Sörman, vd och grundare Splay Networks
Vigor Sörman, vd och grundare Splay Networks

Årets Guldtuben-gala var den tredje i ordningen. Totalt 14 priser delades ut i kategorier som "årets artist", "årets gamer" och "årets Youtuber". 

Totalt 671 242 personer följde livesändningen av galan. Det enligt Vigor Sörman, vd på arrangören Splay Networks. 

Det betyder att Guldtuben drog betydligt fler tittare än Kristallen, den "traditionella" tv-branschens stora prisgala. I år följde 573 000 personer den sändningen enligt statistik från MMS, uppger Vigor Sörman. 

Splay Networks, med mediekoncernen MTG som storägare, är ett av Sveriges största Youtubenätverk med över 200 miljoner tittare per månad. 

Uppdatering: Branschtidningen Dagens Media menar att Splays jämförelse inte är korrekt, då Youtube och MMS (som redovisar tittarsiffror i linjär-tv-världen) använder olika mätmetoder.

MMS mäter antalet tittare i genomsnitt varje minut under ett program. Youtube mäter visningar, där varje visning kan vara så kort som 30 sekunder, skriver Dagens Media

Läs även: Splay och United Screens i pajkastning om tittarsiffror

Här är alla årets Guldtuben-vinnare:

Året collab: Try not to laugh challenge – Keyyo och Clara Henry

Årets löfte: HBA

Årets vloggare: Tova Helgesson

Årets humorkanal: Keyyo

Årets gamer: Pewdiepie

Årets artist: Daniel Norberg

Årets action: Dumbass Productions

Årets style: Therese Lindgren

Årets stjärnskott: Tova Helgesson

Årets Youtubeklipp: Städar mitt rum – Tova Helgesson

Årets serie: Under Hundringen – Splay Sverige

Årets Youtuber: Therese Lindgren

Årets dolda kamera: Jockiboi TV

Årets budskap: Sara Nyström

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera