Hoppa till innehållet

Sportprofiler storsatsar på e-sport

E-sportbolaget Gumbler tar in 45 miljoner i riskkapital. Bland investerarna finns Inbox Capital och en rad sportkändisar som Robin Söderling, Martin Dahlin och Andreas Granqvist.

Gräver guld i e-sport: Martin Dahlin, Robin Söderling och Andreas Granqvist.
Gräver guld i e-sport: Martin Dahlin, Robin Söderling och Andreas Granqvist.Foto: TT

”Intresset har varit galet stort och vi har tackat nej till flera som velat vara med och investera”, säger Patrik Nybladh, grundare och vd i bolaget.

Gumbler (NTL) startades för fyra år sedan och har utvecklat en e-sportplattform där mobilspelsanvändare kan tävla om pengar. Affärsidén är att tillsammans med spelutvecklaren ta en andel av användarnas insatser.

”Du satsar på dig själv och möter spelare som är på din egen skicklighetsnivå. Den bäste spelaren i ”Mad Skills Motocross 2” vinner i snitt 50 000 kronor i månaden. Totalt har prispengarna i spelet i år uppgått till drygt 6 miljoner kronor”, säger Simon Sundén som tidigare var e-sportsansvarig på MTGx.

Sedan jag fick upp ögonen för e-sportens fantastiska värld har jag velat bli delaktig i det på något sätt

Gumbler har sedan tidigare tagit in totalt 20 Mkr, varav 10 Mkr via Stockholm Corporate Finance. Bröderna Fredrik Benedict Nybladh och Patrik Nybladh är största ägare med 28,5 procent.

I ägarkretsen finns också riskkapitalbolaget Transferator och Daniel Hasselberg och Johan Persson, grundare av Mag Interactive, som ligger bakom spelsuccéer som Ruzzle. Även artisten Eric Saade har investerat i Gumbler.

Gänget på Gumbler.

Bland de nya finansiärerna märks Inbox Capital med entreprenören Martin Wattin, som tidigare investerat i fiskeappen Fishbrain (NTL) och auktionssajten Barnebys. Dessutom har en rad sportprofiler investerat via bolaget CoVest: bland andra det före detta tennisproffset Robin Söderling, fotbollslegenden Martin Dahlin och Andreas Granqvist, som är ny lagkapten för Sveriges herrlandslag i fotboll.

”Jag är väldigt nyfiken på teknisk utveckling och ser verkligen fram emot att vara med och bidra till utvecklingen av en plattform för e-sportsrelaterad underhållning”, säger Andreas Granqvist.

Ex-tennisproffset Robin Söderling hoppas kunna bidra till att få e-sporten att växa.

”Sedan jag fick upp ögonen för e-sportens fantastiska värld har jag velat bli delaktig i det på något sätt”, säger han.

 

Vår plan är att inom ett år finnas i 30 spel och inom tre år i över 100 spel.

 

Gumbler räknar i år med att öka sin omsättning till 15–16 Mkr jämfört med 800 000 kronor i fjol. Sverige står bara för några få procent av omsättningen.

”Vi gör fortfarande förlust, vi är ju en startup. Tillväxt är absolut viktigast just nu. Vi måste gasa på”, säger Patrik Nybladh.

Bland konkurrenterna finns amerikanska Skillz och Cashplay samt svenska Challengermode och Battleriff.

Läs även: Eric Saades startup vill få dig att satsa pengar i datorspel

Riskmiljonerna som nu tas in ska gå till att flytta in affärsmodellen i pc-spel där också de absolut största pengarna inom e-sporten finns.

Gumbler vill ännu inte avslöja vilket spel de arbetar med. En inte allt för vågad gissning är att det handlar om Counter-Strike, CS GO, som redan har världsomspännande turneringar med mångmiljonbelopp i prissummor.

”Vår plan är att inom ett år finnas i 30 spel och inom tre år i över 100 spel. Affärsmodellen är bekräftad och den är skalbar till större spel”, säger Simon Sundén.

Läs även: Nyhetstjänst för e-sport tar in 13 miljoner

Att Gumbler rör sig i en juridisk gråzon tillbakavisas bestämt av dess ledning.

”Legalt finns inga tveksamheter, vi är inte i närheten av gambling. Om vi befann oss i en gråzon skulle vi aldrig få in de pengar som nu investeras i oss”, säger Patrik Nybladh.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera