Hoppa till innehållet

Spotify-anställda hotas av utvisning

Flera nyckelpersoner på Spotify hotas av utvisning trots samma anställningsvillkor som de svenska medarbetarna.

"Det är en absurd situation", skriver Spotify i en skrivelse till Justitiedepartementet.

Spotifys vd och ena grundare, Daniel Ek. Foto: Joey Abrait
Spotifys vd och ena grundare, Daniel Ek. Foto: Joey Abrait

Di Digitals avslöjande i fjol att den pakistanske kodaren Tayyab Shabab riskerade utvisning trots fast anställning på ett it-bolag och trots att arbetsmarknaden skriker efter hans kompetens ledde till en intensiv debatt kring Migrationsverkets hårda linje för arbetskraftsinvandring.

Ett bolag vars anställda drabbas är Spotify.

"Vi förlorar just nu nyckelpersoner i verksamheten, individer som är mycket svåra att ersätta. De får sina arbetstillstånd indragna på grund av teknikaliteter och tvingas lämna Sverige. Detta är orimligt och utgör en betydande risk för vår verksamhet i Sverige", skriver Spotify i en skrivelse till Justitiedepartementet.

Enligt Spotify riskerar 15 högavlönade nyckelmedarbetare just nu att utvisas från Sverige. Spotifys globala HR-chef Katarina Berg kallar situationen "absurd".

"De drabbade individerna hos oss mår jättedåligt just nu. De sitter i en orimlig, svår, och oviss situation och det gör vi som företag också”, säger hon till Di Digital.

Och fortsätter:

”Detta är internationell spetskompetens som vi lagt stora resurser på att hitta och anställa. En del av dem har nu redan valt att lämna Sverige för andra länder. Detta måste lösas fort."

Läs mer: Efter utvisningen – Centern vill ändra reglerna

I december lades en utredning fram om arbetskraftsinvandrares ställning på arbetsmarknaden. Ett antal remissinstanser har yttrat sig om utredningen, och nu lägger även Spotify fram sin åsikt i skrivelsen till Justitiedepartementet. Bolaget menar att de förändringar som utredaren föreslår inte är tillräckliga för att lösa problemen. Spotify går till hårt angrepp mot både utlänningslagen och Migrationsverkets tolkningar av den. 

"Spotify, och andra liknande företag, kommer ta skada om lagen inte ändras ytterligare. Och vi kommer inte kunna rekrytera utländsk spetskompetens i fortsättningen", skriver bolaget.

Musikjätten menar att utlänningslagen som den i dag tillämpas är orimlig och utgör en ”betydande risk för bolagets verksamhet i Sverige”.

Irene Sokolow är pressekreterare vid Migrationsverket.

”Eftersom vi inte har tagit del av de aktuella ärendena och vet vad som har legat till grund för respektive avslag, är det svårt att kommentera dem här och nu. Men generellt kan sägas att det är så här lag och rättspraxis ser ut i dag och det är så vi tjänstemän måste tillämpa reglerna. Syftet med lagstiftningen är att komma åt missbruk av systemet med arbetskraftinvandring, men som lagen är utformad är det arbetstagaren som främst drabbas av att arbetsgivaren inte har uppfyllt villkoren. Det har vi sett många exempel på, säger Irene Sokolow.

Redan i december kunde TV4:s program ”Kalla Fakta” påvisa att en grupp Spotifyanställda riskerade att mista sina arbetstillstånd på grund av att bolaget under en period innan 2013 missat att teckna tjänstepension eller sjukförsäkring.

Läs mer: Socialförsäkringsutskottet: "Stoppa onödiga utvisningar"

I sin skrivelse till Justitiedepartementet kräver Spotify att det ska bli enklare för arbetsgivare att göra korrigeringar av anställningar i efterhand för att leva upp till Migrationsverkets krav. Spotify skriver att de själva inte lyckats leva upp till kraven trots att de tog hjälp av en, av Migrationsverket certifierad, expert i ämnet och enligt egen utsago följde alla rekommendationer.

”Ändå ska våra medarbetare nu straffas med indragna arbetstillstånd för misstag som Spotify, vår konsult, och Migrationsverket tillsammans begick för fem år sedan. Och det gäller även om lagen förändras så som utredningen föreslår, eftersom det inte var vi själva som upptäckte avvikelserna”, skriver man.

Bolaget vill även att Migrationsverket ska vara tydligare kring vilka regler som gäller för beviljandet av arbetstillstånd och bli bättre på att coacha arbetsgivare.

Spotify passar även på att skicka med en specialkomponerad spellista till Justitiedepartementet. Med låtar som S.O.S, Please och Stop the madness.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera