Hoppa till innehållet

Spotify: Apple tystade oss

Spotify anklagar Apple för att missbruka sin makt. ”De vill äta sin egen kaka och alla andras med”, säger kommunikationschefen Jonathan Prince.

Daniel Eks Spotify fortsätter att klaga på konkurrenten Apple.
Daniel Eks Spotify fortsätter att klaga på konkurrenten Apple.Foto: Joey Abrait

Historien är vid det här laget bekant: Först kom Itunes, som sålde nedladdad musik till styck- eller albumpris. Några år senare uppfann Spotify (NTL) streamingmarknaden för musik. Till slut, i juni 2015, lanserade Apple sin egen tjänst för strömmad musik, Apple Music.

Apple har länge... hämmat konkurrensen inom musik

De två jättarna är inte de bästa av vänner. Spotify anklagar nu Apple för att ha förbjudit Spotify att berätta för sina kunder om appens lägre pris utanför App Store, där 30 procent av intäkterna hittills har gått Apple.

”Apple har länge använt sin kontroll över (sitt operativsystem) Ios för att hämma konkurrensen inom musik, vilket har höjt priserna hos Apples konkurrenter, och olämpligen förbjudit oss att berätta för våra kunder om lägre priser”, säger Spotifys kommunikationschef Jonathan Prince till Recode.

Förbudet har uppenbarligen hävts, eftersom Spotify förra sommaren informerade sina kunder om att tjänsten blev omkring 20 kronor billigare per månad om prenumerationen tecknades direkt hos Spotify.

Apple aviserade nyligen att app-butiken skulle börja ta en mindre del av kakan, vilket delvis välkomnades av Spotify.

Läs mer: Spotify: ”Apples prissänkning är inte nog”

Spotifys invändningar gäller dock inte bara App Store. Apple kontrollerar vilka tjänster som premieras av Iphone genom ”allt från den låsta hemskärmen till (röststyrningstjänsten) Siri”, enligt Jonathan Prince.

”Man vet att det är något fel när Apple tjänar mer på en Spotify-prenumeration än en Apple Music-prenumeration och inte delar med sig av detta till musikindustrin”, säger Spotify-chefen.

”De vill äta sin egen kaka och alla andras med.”

Apple har inte velat kommentera Recodes rapportering.

Även den demokratiska senatorn Elizabeth Warren, en frekvent förekommande kandidat till posten som Hillary Clintons vicepresident, kritiserar techsektorn. De tre techjättarna Amazon, Apple och Google missbrukar sin makt genom att stänga ute mindre utmanare, enligt Warren. 

I ett tal på onsdagen sade hon att jättebolagen ”har skapat disruptiv teknik som förändrade världen”, men att uppstickarbolag måste få ”sin chans att förändra världen igen.”

Läs mer: Apples nya villkor kan ge miljardregn över appmakare


Mer om Spotify:

 

Foto: Joey Abrait

Daniel Ek: ”Jag kommer inte sälja”


 

Foto:

Miljardnota för Spotifys nya Stockholmskontor

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera