Hoppa till innehållet

"Spotify är på väg att växa ur Sverige"

Sveriges bild som tekniknation är starkt förknippad med Spotify. Det är dags att beslutsfattarna inser det och agerar innan det är försent, skriver Di Digitals Viktor Ström. 

Viktor Ström, reporter på Di Digital.
Viktor Ström, reporter på Di Digital.

Spotify fyller på kassan med en miljard dollar. Det kan jämföras med att alla svenska startupbolag tillsammans tog in 1,1 miljarder dollar i nytt kapital i fjol. Ännu mer slående blir siffrorna när man tar hänsyn till att hälften av all finansiering i fjol gick till Spotify. Den finansieringsrunda som bolaget nu tagit in är med andra ord dubbelt så stor som vad alla svenska startupbolag tog in tillsammans i fjol.

Hajpen runt Sverige (och Stockholm) som teknikhubb handlar till stor del om Spotify. Visst finns ett växande ekosystem och många lovande bolag men om vi är riktigt ärliga så är det Spotify som drar världens strålkastarljus mot Sverige. Särskilt efter att King och Minecraft sålts. 

Spotifys framgångar har gett bolagets svenska investerare fin avkastning, det har gett Sverige bra reklam och lockat mängder av talanger till Stockholm. Men den senaste finansieringsrundan sätter fingret på en ömmande punkt: Spotify är på väg att växa ur Sverige. 

Huvudkontoret ligger visserligen i Stockholm. Men hur länge till?

Daniel Ek har visserligen varit tydlig med att han vill bygga ett europeiskt storföretag. Men lånerundan som nu görs pekar tydligt västerut. Inga svenska investerare finns med och en börsnotering ser oundviklig ut givet lånevillkoren. När Spotify börsnoteras inom ett par år blir det tveklöst i USA. Då kommer också de tidiga svenska investerarna att sälja av sina aktier. Kopplingen till Sverige blir då allt lösare. 

Huvudkontoret ligger visserligen i Stockholm. Men hur länge till? När politikerna undantar Spotify från de nya optionsreglerna och bostadskrisen i Stockholm inte närmar sig någon lösning är det nästan som att man vill göra det omöjligt att driva stora, snabbväxande internetbolag här.

Sveriges framgång som startupregion står och faller till stor del med Spotify. Det är hög tid att beslutsfattarna inser det – och agerar därefter. 

Mer om Spotifys nya miljarder i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/spotifysnyamiljarder-kinneviksrobotsatsningochvirtualreality-explosion

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera