Hoppa till innehållet

Spotify-avhopparens nya nätverk vill locka entreprenörer till fjällen

Nätverket House Be vill göra Åre till en het scen för startupbolag. En av iniativtagarna är den tidigare Spotify-chefen och Plejmo-vd:n Ulrika Viklund.

Projektet House Be ska locka nya entreprenörer till Åre. I denna byggnad ska bland annat kontorsplats och mentorskap erbjudas till startupbolagen.
Projektet House Be ska locka nya entreprenörer till Åre. I denna byggnad ska bland annat kontorsplats och mentorskap erbjudas till startupbolagen.Foto: Pressbilder

Efter nyår öppnar en startup-hub i skidorten Åre. Genom projektet House Be ska entreprenörer bland annat erbjudas kontorsplats, mentorskap och tillgång till starka finansiärer.

Initativtagare är en trio med starka kopplingar till staden. Det handlar om affärsutvecklaren Andreas Eriksson, Fredrik Viklund som är projektchef på butikskedjan Plantagen, och filmtjänsten Plejmos vd Ulrika Viklund, som fram till 2014 var internationell tillväxtchef på Spotify. 

”Vi har insett att det redan finns jättemånga spännande företag och entreprenörer i Åre. Nu vill vi skapa ett nätverk och en naturlig samlingsplats för dem”, säger Ulrika Viklund.

 

Skidorten Boulder i Colorado är en inspirationskälla

 

Man vill också locka helt nya företagare och investerare till Åre från exempelvis Stockholm.

Ulrika Viklund ser skidorten Boulder i den amerikanska delstaten Colorado som en inspirationskälla. Där går numera en årlig startup-vecka av stapeln med deltagare från stora internationella bolag som Google. 

”Vi tror att fler och fler vill kunna ha en aktiv fritid, med exempelvis skidåkning, cykling och vandring, och samtidigt jobba i en spännande startup-miljö.”

Läs även: Ulrika Viklund blev chef för Plejmo efter Magine-köpet

En annan morot som House Be vill använda för att attrahera nya entreprenörer och företagare är samarbeten med tunga investerare. Ulrika Viklund säger att projektet redan samlat ihop omkring 15 investerare, såväl affärsänglar som riskkapitalister.

”Många av personerna är verksamma i Stockholm i dag och på en nationell arena. De har ingen direkt anknytning till Åre, annat än att de kanske är där uppe och semesterar i bland.”

I det här skedet vill Ulrika Viklund inte gå ut med några namn på investerarna, men räknar med att deras framtida satsningar i Åre kommer vara rejäla. 

”Jag tror att det kommer handla om investeringar på mellan 10 och 100 miljoner kronor”, säger hon.

House Be har bland annat rådfrågat den förre SEB-chefen Lars Thunell, som numera bor i Åre, när det kommer till att knyta investerare till projektet, berättar Ulrika Viklund. 

För tillfället har ett tjugotal startup-bolag tackat ja till att bli medlemmar i House Be. Men ambitionerna sträcker sig längre än så:

”Tanken är verkligen inte att det bara ska bli ett kontorshotell för de bolag som redan sitter i Åre. Det här ska vara till för de som vill etablera sig här, och när de sedan blivit för stora får de helt enkelt flytta ut”, säger Ulrika Viklund, en av iniativtagarna till House Be.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera