Dagens lansering av “nya” Spotify innebär en rejäl omarbetning av musiktjänstens användargränsnitt, och samtidigt ett nytt sätt att tänka på vad strömmad musik egentligen fyller för funktion. Det säger Spotifys produktchef Gustav Söderström i en intervju med Di Digital.
Läs även: Poddar och video i "nya" Spotify
“Tidigare har vi, liksom alla andra, löst det här genom att ge användaren en sökruta och ett musikbibliotek och inte så mycket mer. Det har varit upp till dem att lösa problemet med vad de vill lyssna på”, säger Gustav Söderström.
Vår uppgift är inte att göra musiken tillgänglig. Om man ska vara krass så var den tillgänglig redan på The Pirate Bay-tiden. Vår uppgift är att bygga någonting ovanpå musiken.
I “nya” Spotify står istället den nya fliken “now” i centrum för användarupplevelsen. Där föreslås hela tiden nya spellistor och nya artister baserat på den data om användaren som Spotify hela tiden samlar in. Och det är mycket data som ligger till grund för besluten: Flera miljarder spellistor har skapats av Spotifys 60 miljoner användare sedan starten för åtta år sedan.
“Det vi ser är att folk rör sig bort från det traditionella genrelyssnandet. Man väljer istället musik för olika situationer, för att festa eller slappna av eller äta middag”, säger Gustav Söderström.
Strategiskt är de nya funktionerna ett tydligt försök att särskilja Spotifys erbjudande från den allt hårdare konkurrensen – stora spelare som Apple, Google och Amazon har alla Spotifys marknad i sikte – i en tid då alla aktörer i praktiken erbjuder samma musikbibliotek till ungefär samma kostnad.
Vi lever och dör med det här, inte med att folk köper våra telefoner.
“Vår uppgift är inte att göra musiken tillgänglig. Om man ska vara krass så var den ju tillgänglig redan på The Pirate Bay-tiden. Vår uppgift handlar om att bygga någonting ovanpå musiken som gör det enklare och roligare för folk att lyssna på den”, säger Gustav Söderström.
På tal om konkurrensen. Gustav Söderström menar att Spotify nu har ett så stort försprång att det blir svårt för andra att komma ikapp.
“Vi har hållit på länge nu. Vi har åtta år av data på hur folk faktiskt lyssnar på musik, vilket de andra aktörerna inte har. Sen är det ju så att vi lever och dör med det här, inte med att folk köper våra mobiltelefoner”, säger han och fortsätter:
“Om du tittar historiskt är det inte de stora spelarna som varit bäst på innovation. Vi har satt vårt A-team på det här, för det här är vad vi gör”, säger han.
Du menar att Apple satt sitt A-team på något annat?
“Det jag menar är att man måste ha väldigt många A-teams om man ska vara bäst både på att bygga telefoner och på att göra musiktjänster”, säger Gustav Söderström.