Hoppa till innehållet

Spotify-chefen: "Vi lever och dör med det här"

Det “nya” Spotify är den svenska musiktjänstens svar på den eviga frågan: Vad ska jag lyssna på? Det säger Spotifys produkt- och designchef Gustav Söderström, som även riktar en känga mot konkurrenten Apples musikplaner.

Gustav Söderström är design- och produktchef på Spotify
Gustav Söderström är design- och produktchef på SpotifyFoto: Spotify

Dagens lansering av “nya” Spotify innebär en rejäl omarbetning av musiktjänstens användargränsnitt, och samtidigt ett nytt sätt att tänka på vad strömmad musik egentligen fyller för funktion. Det säger Spotifys produktchef Gustav Söderström i en intervju med Di Digital.

Läs även: Poddar och video i "nya" Spotify

“Tidigare har vi, liksom alla andra, löst det här genom att ge användaren en sökruta och ett musikbibliotek och inte så mycket mer. Det har varit upp till dem att lösa problemet med vad de vill lyssna på”, säger Gustav Söderström.

Vår uppgift är inte att göra musiken tillgänglig. Om man ska vara krass så var den tillgänglig redan på The Pirate Bay-tiden. Vår uppgift är att bygga någonting ovanpå musiken.

I “nya” Spotify står istället den nya fliken “now” i centrum för användarupplevelsen. Där föreslås hela tiden nya spellistor och nya artister baserat på den data om användaren som Spotify hela tiden samlar in. Och det är mycket data som ligger till grund för besluten: Flera miljarder spellistor har skapats av Spotifys 60 miljoner användare sedan starten för åtta år sedan.

“Det vi ser är att folk rör sig bort från det traditionella genrelyssnandet. Man väljer istället musik för olika situationer, för att festa eller slappna av eller äta middag”, säger Gustav Söderström.  

Strategiskt är de nya funktionerna ett tydligt försök att särskilja Spotifys erbjudande från den allt hårdare konkurrensen – stora spelare som Apple, Google och Amazon har alla Spotifys marknad i sikte – i en tid då alla aktörer i praktiken erbjuder samma musikbibliotek till ungefär samma kostnad.

Vi lever och dör med det här, inte med att folk köper våra telefoner.

“Vår uppgift är inte att göra musiken tillgänglig. Om man ska vara krass så var den ju tillgänglig redan på The Pirate Bay-tiden. Vår uppgift handlar om att bygga någonting ovanpå musiken som gör det enklare och roligare för folk att lyssna på den”, säger Gustav Söderström.

På tal om konkurrensen. Gustav Söderström menar att Spotify nu har ett så stort försprång att det blir svårt för andra att komma ikapp.

“Vi har hållit på länge nu. Vi har åtta år av data på hur folk faktiskt lyssnar på musik, vilket de andra aktörerna inte har. Sen är det ju så att vi lever och dör med det här, inte med att folk köper våra mobiltelefoner”, säger han och fortsätter:

“Om du tittar historiskt är det inte de stora spelarna som varit bäst på innovation. Vi har satt vårt A-team på det här, för det här är vad vi gör”, säger han.

Du menar att Apple satt sitt A-team på något annat?

“Det jag menar är att man måste ha väldigt många A-teams om man ska vara bäst både på att bygga telefoner och på att göra musiktjänster”, säger Gustav Söderström.

Läs även: Poddar och video i "nya" Spotify

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera