Spotify tog i förra veckan sats med ett lån på 1 miljard dollar, pengar som blir dyrare att återbetala ju längre en börsnotering dröjer.
Läs mer: Spotify tar jättelån – fyller på med 8 miljarder
Vad pengarna ska gå till – att finansiera bolagets höga kostnader eller till och med förvärv av Soundcloud, Tidal eller Pandora – är oklart. Men Spotify kommer inte att slå av på takten vad gäller att förbättra lyssnarupplevelsen. Det säger bolagets produktchef Gustav Söderström till Di Digital.
”Ser du någon tjänst som du använder som inte har varit aggressiv i produktutveckling de senaste åren? Facebook ser inte ut någonting som det gjorde för tre–fyra år sedan. Spotify är ändå ganska likt vad det var för fem år sedan – lite för likt, tror jag", säger han.
Kostnader för produktutveckling är enligt Spotifys senaste årsredovisning den främsta förklaringen till att bolagets bruttovinst på 1,9 miljarder kronor under 2014 till slut resulterade i en rörelseförlust på 1,5 miljard kronor. Detta bland annat till följd av att bolaget köpte dataanalystjänsten Echo Nest.
”Ribban kommer att höjas en nivå nu när världens bästa produktbolag, i alla fall inom vissa områden (Google och Apple, red:s anm.), är med och tävlar. Sedan kanske inte de sätter sina bästa personer på det, men det är väldigt duktiga bolag”, säger Gustav Söderström.
Läs mer: Spotify betalade en halv miljard för The Echo Nest
I januari köpte Spotify ljudmeddelandetjänsten Cord Project och Soundwave, en tjänst som analyserar musikkonsumenters lyssningsmönster.
Gustav Söderström bekräftar att det rörde sig om förvärv där Spotify inte bara köpte upp bolagen utan även anställde deras personal för att integrera deras kompetens i verksamheten. De anställda hos det tidigare Dublin-baserade Cord Project har nu Stockholm som hemvist, medan Soundwave-medarbetarna fortsätter att jobba från New York.
”De hade mycket generell talang, men också mycket specifik kunskap som var intressant för oss. Vi kommer att använda deras talang på olika sätt, och gör det redan. Man kommer nog att se produkter som de har jobbat på ganska snart”, säger Gustav Söderström.
De senaste veckorna har Spotify släppt sin videotjänst till ett allt större antal användare. Prenumeranter i Sverige kan till exempel titta på videoinnehåll från leverantörer som Viaplay Fotboll och Aftonbladet.
Gustav Söderström beskriver dock Spotifys videosatsning som ett komplement till musiktjänsten.
”Att lyssna på en låt och sedan se lite Game of Thrones är inte vår grej. Det är inte där vi kommer att hamna. Däremot är det ganska uppenbart att ett visst typ av innehåll passar i Spotify. Vi har testat oss fram en hel del.”
Ska Spotify-prenumeranter se sig själva som abonnenter hos till exempel Viaplay?
”Nej, eftersom du inte är det i deras mening. Du är abonnent hos Spotify, som licensierar innehåll från Viaplay och en massa andra tjänster. Kunden måste se oss som något unikt. Vi vill inte att de ska se oss som sin kabel-tv, mest för att vi aldrig kommer att uppfylla det behovet med priset på våra abonnemang.”