Hoppa till innehållet

Spotify efter jättelånet: "Ribban höjs en nivå nu"

Med sitt nya jättelån kommer Spotify knappast att plöja ner mindre pengar i att utveckla sin streamingapp. Och snart kommer nyförvärven av Soundwave och Cord Project börja märkas av för användare, säger produktchef Gustav Söderström.

Gustav Söderström var med och presenterade en rad nya Spotify-funktioner i New York förra våren.
Gustav Söderström var med och presenterade en rad nya Spotify-funktioner i New York förra våren.Foto: Spotify

Spotify tog i förra veckan sats med ett lån på 1 miljard dollar, pengar som blir dyrare att återbetala ju längre en börsnotering dröjer.

Läs mer: Spotify tar jättelån – fyller på med 8 miljarder

Vad pengarna ska gå till – att finansiera bolagets höga kostnader eller till och med förvärv av Soundcloud, Tidal eller Pandora – är oklart. Men Spotify kommer inte att slå av på takten vad gäller att förbättra lyssnarupplevelsen. Det säger bolagets produktchef Gustav Söderström till Di Digital.

”Ser du någon tjänst som du använder som inte har varit aggressiv i produktutveckling de senaste åren? Facebook ser inte ut någonting som det gjorde för tre–fyra år sedan. Spotify är  ändå ganska likt vad det var för fem år sedan – lite för likt, tror jag", säger han.

Kostnader för produktutveckling är enligt Spotifys senaste årsredovisning den främsta förklaringen till att bolagets bruttovinst på 1,9 miljarder kronor under 2014 till slut resulterade i en rörelseförlust på 1,5 miljard kronor. Detta bland annat till följd av att bolaget köpte dataanalystjänsten Echo Nest.

”Ribban kommer att höjas en nivå nu när världens bästa produktbolag, i alla fall inom vissa områden (Google och Apple, red:s anm.), är med och tävlar. Sedan kanske inte de sätter sina bästa personer på det, men det är väldigt duktiga bolag”, säger Gustav Söderström.

Läs mer: Spotify betalade en halv miljard för The Echo Nest

I januari köpte Spotify ljudmeddelandetjänsten Cord Project och Soundwave, en tjänst som analyserar musikkonsumenters lyssningsmönster.

Gustav Söderström bekräftar att det rörde sig om förvärv där Spotify inte bara köpte upp bolagen utan även anställde deras personal för att integrera deras kompetens i verksamheten. De anställda hos det tidigare Dublin-baserade Cord Project har nu Stockholm som hemvist, medan Soundwave-medarbetarna fortsätter att jobba från New York.

”De hade mycket generell talang, men också mycket specifik kunskap som var intressant för oss. Vi kommer att använda deras talang på olika sätt, och gör det redan. Man kommer nog att se produkter som de har jobbat på ganska snart”, säger Gustav Söderström.

De senaste veckorna har Spotify släppt sin videotjänst till ett allt större antal användare. Prenumeranter i Sverige kan till exempel titta på videoinnehåll från leverantörer som Viaplay Fotboll och Aftonbladet.

Gustav Söderström beskriver dock Spotifys videosatsning som ett komplement till musiktjänsten.

”Att lyssna på en låt och sedan se lite Game of Thrones är inte vår grej. Det är inte där vi kommer att hamna. Däremot är det ganska uppenbart att ett visst typ av innehåll passar i Spotify. Vi har testat oss fram en hel del.”

Ska Spotify-prenumeranter se sig själva som abonnenter hos till exempel Viaplay?

”Nej, eftersom du inte är det i deras mening. Du är abonnent hos Spotify, som licensierar innehåll från Viaplay och en massa andra tjänster. Kunden måste se oss som något unikt. Vi vill inte att de ska se oss som sin kabel-tv, mest för att vi aldrig kommer att uppfylla det behovet med priset på våra abonnemang.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera