Det är ingen hemlighet att Spotify vill bli mer socialt.
Daniel Ek talade redan i somras klarspråk om att den världsledande svenska streamingtjänstens kommande tio år kommer att handla om interaktion mellan fans och artister och lägre barriärer för musikskapande.
På det området är Spotify allt annat än världsklass. Tjänsten kräver mellanhänder för att musiken ens ska nå lyssnaren, en process som i sig kan ta flera veckor. Samarbetet med Facebook som inleddes 2011 trappades ned eftersom kunderna inte verkade vilja synliggöra sina musikvanor.
Interaktion är dock själva kärnan i Soundcloud, ett slags musikens Youtube där artister snabbt kan dela en låt och samla feedback från hela världen.
En affär skulle ge Spotify möjligheten att ta klivet från mobil musikspelare till social plattform.
Det är därför inte särskilt förvånande att Spotify ska vara i långt gångna förhandlingar om ett förvärv av Soundcloud, enligt Financial Times.
En affär skulle ge Spotify möjligheten att ta klivet från mobil musikspelare till social plattform. Ambitionen passar ett företag som verkar på en ännu omogen marknad och måste övertyga sina investerare om att tillväxten fortsätter långt förbi den förmodade börsnoteringen under 2017.
Läs även: Spotify vill köpa Soundcloud
Soundcloud, som egentligen aldrig har tjänat särskilt stora pengar på sina användare, ska enligt Bloomberg vilja ha 1 miljard dollar, eller 8,6 miljarder kronor, vid en försäljning.
Spotify vill förstås komma undan billigare än så – och det lär man göra.
Till att börja med är Soundclouds värdering inte lika hög som medieuppgifterna har gjort gällande.
Spotify förhandlar alltså inte med en musiktjänst på uppgång.
Såväl Financial Times som Wall Street Journal har rapporterat att Soundcloud är värt 6 miljarder kronor. I själva verket värderades Soundcloud till 5,4 miljarder kronor när det sociala nätverket Twitter investerade tidigare i år. Det kunde Di Digital avslöja under torsdagen.
Dessutom har Soundclouds aktiepris sjunkit.
Kursen Twitter investerade till var 17 procent lägre än vid Soundclouds föregående finansieringsrunda under hösten 2013. Spotify förhandlar alltså inte med en musiktjänst på uppgång.
Läs även: Reapris när Soundcloud sålde aktier till Twitter
Kanske var det just Soundclouds ekonomiska trångmål som resulterade i de kraftiga preferensvillkor Twitter lär ha fått när man gick in i Soundcloud. Villkoren kan innebära en garanterad avkastning som är tre eller fyra gånger större än investeringen på 600 Mkr vid en försäljning eller notering.
Kanske blir det Daniel Ek som får hosta upp pengarna.