Hoppa till innehållet

”Spotify förhandlar inte med en musiktjänst på uppgång”

Spotify vill köpa Soundcloud. Affären vore logisk – men bara om den sker med kraftig rabatt, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är nyhetschef på Di Digital.
Sven Carlsson är nyhetschef på Di Digital.Foto: Patrik Olsson

Det är ingen hemlighet att Spotify vill bli mer socialt.

Daniel Ek talade redan i somras klarspråk om att den världsledande svenska streamingtjänstens kommande tio år kommer att handla om interaktion mellan fans och artister och lägre barriärer för musikskapande.

På det området är Spotify allt annat än världsklass. Tjänsten kräver mellanhänder för att musiken ens ska nå lyssnaren, en process som i sig kan ta flera veckor. Samarbetet med Facebook som inleddes 2011 trappades ned eftersom kunderna inte verkade vilja synliggöra sina musikvanor.

Interaktion är dock själva kärnan i Soundcloud, ett slags musikens Youtube där artister snabbt kan dela en låt och samla feedback från hela världen.

En affär skulle ge Spotify möjligheten att ta klivet från mobil musikspelare till social plattform.

Det är därför inte särskilt förvånande att Spotify ska vara i långt gångna förhandlingar om ett förvärv av Soundcloud, enligt Financial Times.

En affär skulle ge Spotify möjligheten att ta klivet från mobil musikspelare till social plattform. Ambitionen passar ett företag som verkar på en ännu omogen marknad och måste övertyga sina investerare om att tillväxten fortsätter långt förbi den förmodade börsnoteringen under 2017.

Läs även: Spotify vill köpa Soundcloud

Soundcloud, som egentligen aldrig har tjänat särskilt stora pengar på sina användare, ska enligt Bloomberg vilja ha 1 miljard dollar, eller 8,6 miljarder kronor, vid en försäljning.
Spotify vill förstås komma undan billigare än så – och det lär man göra.

Till att börja med är Soundclouds värdering inte lika hög som medieuppgifterna har gjort gällande.

Spotify förhandlar alltså inte med en musiktjänst på uppgång.

Såväl Financial Times som Wall Street Journal har rapporterat att Soundcloud är värt 6 miljarder kronor. I själva verket värderades Soundcloud till 5,4 miljarder kronor när det sociala nätverket Twitter investerade tidigare i år. Det kunde Di Digital avslöja under torsdagen.

Dessutom har Soundclouds aktiepris sjunkit.

Kursen Twitter investerade till var 17 procent lägre än vid Soundclouds föregående finansieringsrunda under hösten 2013. Spotify förhandlar alltså inte med en musiktjänst på uppgång.

Läs även: Reapris när Soundcloud sålde aktier till Twitter

Kanske var det just Soundclouds ekonomiska trångmål som resulterade i de kraftiga preferensvillkor Twitter lär ha fått när man gick in i Soundcloud. Villkoren kan innebära en garanterad avkastning som är tre eller fyra gånger större än investeringen på 600 Mkr vid en försäljning eller notering.

Kanske blir det Daniel Ek som får hosta upp pengarna.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera