Under torsdagen kom beskedet att regeringen beslutat om en digitaliseringssatsning för den svenska skolan. Den innebär bland annat att programmering ska införas som ett inslag i flera olika ämnen – redan från första klass.
I ämnet teknik till exempel kommer eleverna i årskurs 1-3 att lära sig att styra föremål med hjälp av programmering. Ändringarna ska genomföras senast från och med den 1 jui 2018, enligt Computersweden.
"Det kan handla om allt från att eleverna själva gör enkel programmering till att förstå hur program som eleverna använder styr saker”, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Di Digital.
Han tror att den nya läroplanen kan hjälpa till med att jämna ut könsbalansen hos teknikbolagen.
”Självklart innebär det här att fler tjejer tidigt får upp ögonen för programmering. Det ska inte vara avgörande vilka fritidsintressen man har vid sidan av skolan, utan det här blir en del av skolan."
”Det handlar om att förbereda fler för arbetslivet som det ser ut idag. Digital kompetens behövs redan idag i nästan alla jobb.”
Gustav Fridolin säger att han har träffat it- och telekombolag, däribland Spotify, och lyssnat på deras synpunkter.
Programmering i grundskolan är något som svenska techbolag har efterlyst länge. I det såkallade startupmanifestet – som har skrivits under av flera svenska startupprofiler – är ett av förslagen att programmering ska prioriteras redan från förskolan och uppåt.
Ett av bolagen som har yttrat sig i ämnet är den svenska musikjätten Spotify. I ett öppet brev förra året tog Spotifys grundare Daniel Ek och Martin Lorentzon upp frågan.
"Vi behöver få in programmering tidigt i grundskolan så att vi tar vara på de talanger som finns, samt att förhindra att vi tappar alla kvinnliga programmerare. Det är fortfarande obligatoriskt med slöjd i den svenska skolan, men inte med programmering", skrev de båda grundarna i brevet.
Nu hyllar Spotify regeringens nyligen kommunicerade planer på att införa programmering från första klass.
"Vi välkomnar detta initiativ med öppna armar. Dels är det en oerhört viktig signal och dels är det oerhört värdefullt både för Sveriges företag och ungdomarna som är vår framtida arbetskraft. Alla behöver förstå hur kod funkar!", säger Katarina Berg, global HR-chef på Spotify till Di Digital.
Läs även: Spotify når ny milstolpe med 50 miljoner användare