Hoppa till innehållet

Spotify in i Amazons shoppande högtalarrobot

Det tog ett tag. Men nu har musiktjänsten Spotify börjat samarbeta med Amazons Echo – ett slags röststyrd, trådlös, shoppande och musikspelande högtalarrobot.

Amazons vd och grundare Jeff Bezos och högtalarroboten Echo
Amazons vd och grundare Jeff Bezos och högtalarroboten Echo

E-handelsjätten Amazon lyser fortfarande med sin frånvaro i Sverige. Men i USA finns deras läsplatta Kindle i de flesta akademikerhem och många amerikanska familjer köper allt från böcker, till kläder och husgeråd på Amazon. För att inte nämna livsmedelsleveranser via Amazonfresh.

En av Amazons senaste uppfinningar heter Echo, och är ett slags trådlös högtalarrobot som lyder dina befallningar. Echo lanserades i december 2014 och dess inbyggda artificiella intelligens (AI) ”Alexa” lystrar till befallningar som:

”Alexa, spela Drakes senaste skiva”

Eller:

”Alexa, spela upp den senaste nyhetssändningen.”

(Ja, fast på engelska då. Echo går fortfarande inte att köpa om man bor i Sverige.)

Alexa svarar på frågor, likt Apples Siri. Man kan även be Echo att spela ljudböcker, ge väderleks- och trafikrapporter eller höra de senaste sportresultaten. Vidare kan man styra belysningen i sitt hem genom att integrera Echo med tjänster som Wemo, Philips Hue eller Samsung Smartthings.

Läs mer: Cirkeln är sluten – nu satsar Amazon på butikshandeln

Det har tidigare gått att integrera Spotify med systemet. Men det har varit krångligt. Nu samarbetar bolagen så att Amazons kunder kan nå Spotifys musikbibliotek genom en enkel befallning till Alexia, eller via Spotifys app i mobilen, skriver Recode.

Den enda haken är att integrationen endast fungerar för Spotifys 20–25 miljoner betalande användare. De som använder reklamversionen kan inte gifta ihop Spotify och Echo.

Detta beror tydligen på att Echo inte har en skärm för att visa reklamens visuella delar. Men det är ändå märkligt då den amerikanska musiktjänsten Pandora, som har reklam, redan är integreras i Echo.

Amazon Echo kostar cirka 1.500 kronor att köpa på Amazon.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera