E-handelsjätten Amazon lyser fortfarande med sin frånvaro i Sverige. Men i USA finns deras läsplatta Kindle i de flesta akademikerhem och många amerikanska familjer köper allt från böcker, till kläder och husgeråd på Amazon. För att inte nämna livsmedelsleveranser via Amazonfresh.
En av Amazons senaste uppfinningar heter Echo, och är ett slags trådlös högtalarrobot som lyder dina befallningar. Echo lanserades i december 2014 och dess inbyggda artificiella intelligens (AI) ”Alexa” lystrar till befallningar som:
”Alexa, spela Drakes senaste skiva”
Eller:
”Alexa, spela upp den senaste nyhetssändningen.”
(Ja, fast på engelska då. Echo går fortfarande inte att köpa om man bor i Sverige.)
Alexa svarar på frågor, likt Apples Siri. Man kan även be Echo att spela ljudböcker, ge väderleks- och trafikrapporter eller höra de senaste sportresultaten. Vidare kan man styra belysningen i sitt hem genom att integrera Echo med tjänster som Wemo, Philips Hue eller Samsung Smartthings.
Läs mer: Cirkeln är sluten – nu satsar Amazon på butikshandeln
Det har tidigare gått att integrera Spotify med systemet. Men det har varit krångligt. Nu samarbetar bolagen så att Amazons kunder kan nå Spotifys musikbibliotek genom en enkel befallning till Alexia, eller via Spotifys app i mobilen, skriver Recode.
Den enda haken är att integrationen endast fungerar för Spotifys 20–25 miljoner betalande användare. De som använder reklamversionen kan inte gifta ihop Spotify och Echo.
Detta beror tydligen på att Echo inte har en skärm för att visa reklamens visuella delar. Men det är ändå märkligt då den amerikanska musiktjänsten Pandora, som har reklam, redan är integreras i Echo.
Amazon Echo kostar cirka 1.500 kronor att köpa på Amazon.