Hoppa till innehållet

Spotify-konkurrent lovar lönsamhet i år

Pandora ska med sin nya streamingtjänst klara det Spotify inte lyckats med: att gå med vinst.

Spotifys Daniel Ek (tv), Pandoras nuvarande vd Tim Westergren, mitten, och hans företrädare Joe Kennedy.
Spotifys Daniel Ek (tv), Pandoras nuvarande vd Tim Westergren, mitten, och hans företrädare Joe Kennedy.Bild: AP/TT

Musikföretaget Pandora siktar på att vara lönsamt redan i år, enligt vd Tim Westergren.

Uttalandet gav Pandora-chefen i en intervju på CNBC:s affärsprogram Squawk Box. Samtidigt har Pandora nyligen lanserat sin allra första streamingtjänst för musik, Pandora Premium, en produkt som Tim Westergren tror starkt på.

”Jag är säker på vår möjlighet inom detta område. Dessa är tidiga dagar inom abonnemang för musik och lyssnare vet ännu inte hur en riktig premiumprodukt ser ut, och det är vad Pandora är”, sade Tim Westergren.

Nya Pandora Premium kommer att kosta 9,99 dollar i månaden, vilket är i linje med konkurrerande produkter som Spotify Premium och Apple Music.

Pandora dubblade sina förluster från 170 miljoner dollar 2015 till 343 miljoner dollar förra året, men i år ska det alltså bli vinst om man får tro vd:n.

Spotify redovisade 194 miljoner dollar i förluster för 2015, vilket är den senaste uppgiften från bolaget.

Läs mer: Spotify-konkurrenten lockar inte lyssnarna

Di Digital/Finwire

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera