Den amerikanska Spotify-konkurrenten Pandora fortsätter sin kräftgång. Antalet aktiva lyssnare står i princip stilla. I slutet av 2016 var siffran 81 miljoner, skriver Billboard.
Nyligen tvingades man dessutom sparka sju procent av sina anställda i USA i ett försök att minska kostnaderna.
Läs mer: Spotify-konkurrenten tvingas till nedskärningar
Senaste rapporten visar att förlusterna fortsätter att öka för Pandora. Fjärde kvartalet 2016 låg de på motsvarande drygt 270 miljoner kronor, jämfört med samma period året innan då de låg på motsvarande drygt 220 miljoner kronor.
Intäkterna ökade 17 procent till motsvarande drygt 3,5 miljarder kronor. Den stora merparten dollar kom från reklam. Prenumerationer inbringade motsvarande knappt 535 miljoner kronor.
Svenska Spotify hade som en jämförelse 40 miljoner betalande kunder i september 2016. Det är en ökning med 10 miljoner på sex månader.
Läs även: Konkurs för Zennströms Spotify-utmanare – köps upp av Pandora
2015 försattes den Niklas Zennström-grundade musiktjänsten Rdio i konkurs. Pandora köpte bolagets tillgångar för motsvarande drygt 655 miljoner kronor. Köpet var en del i satsningen på att lansera en Spotify-liknande tjänst för strömmad musik.
Pandora Premium ska lanseras i början av 2017 enligt bolaget. Med miljontals låtar som kan streamas on-demand och utan reklam har det sagts att tjänsten innebär att Pandora kommer att börja konkurrera direkt med Spotifys och Apple Musics erbjudanden.
I höstas dömde Bank of America ut satsningen. Den kommer fem år för sent menar banken.
Läs mer: Storbank dömer ut Pandoras Spotify-dödare