Hoppa till innehållet

Spotify köper konsertfoto-tjänsten Crowdalbum

Spotify köper Crowdalbum, en startup som skapar ”visuella historier” av foton och videos som tas vid konserter och musikevenemang.
“Förvärvet av Crowdalbum är Spotifys senaste investering i ett bolag som hjälper artister att hitta och engagera sin publik”, säger Charlie Hellman, produktchef på Spotify.

Spotifys vd Daniel Ek
Spotifys vd Daniel Ek

Den svenska musikstreamingtjänsten Spotify köper Crowdalbum, en startup som skapar ”visuella historier” av foton och videos som tas vid konserter och musikevenemang och läggs ut på sociala medier. Tjänsten är ett verktyg för artister som vill använda Spotifys plattform för att öka antalet lyssnare och följare, skriver Techcrunch.

Affären innebär att Crowdalbums anställda, inklusive grundaren och tidigare Google-anställde Tracy Chan, kommer att arbeta med produkter specifikt för artister som Spotify har i sitt stall.

Köpesumman har inte offentliggjorts. Men Crowdalbum lanserades 2013, har San Francisco som bas och har endast tagit in en knapp miljon kronor i riskkapital. Bolaget har jobbat med cirka 1 000 artister och partners som DiploDeath Cab for CutieLil Wayne, och Fallout Boy. Ett uppskattat exempel på senaste är Crowdalbums album för nyligen bortgångne artisten Prince.

Spotify meddelar att man ska lägga till Crowdalbums vertyg till sin växande verktygslåda för artister som vill marknadsföra sig via Spotify. Köpet kan därmed ses som en uppföljning av tidigare förvärv av bolag som Cord Project och Soundwave. Bland Spotifys nya verktyg kan nämnas Spotify Fan Insights och Concerts.

Läs mer: Spotify på förvärvsrunda – köper två musikstartups

”Vi jobbar dagligen med att hitta sätt att stärka banden mellan artister och deras fans”, säger Charlie Hellman, produktchef på Spotify, i ett skriftligt uttalande.  

“Förvärvet av Crowdalbum är Spotifys senaste investering i ett bolag som hjälper artister att hitta och engagera sin publik, på och utanför Spotify. Detta gäller särskilt den alltjämt viktiga turné-verksamheten”, säger han.

Di Digital / Finwire

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera