Hoppa till innehållet

Spotify och miljarderna – här är alla rundor hittills

I och med veckans jätterunda har Spotify tagit in cirka 20 miljarder kronor i kapital. Vid en börsnotering får en hel drös med delägare möjligheten att casha in.

Sean Parker, Li Ka-shing och Pär Jörgen Pärson är några av männen som har investerat i Spotify.
Sean Parker, Li Ka-shing och Pär Jörgen Pärson är några av männen som har investerat i Spotify.Foto: Jordan Strauss/AP, Kin Cheung/AP, Northzone

Spotify har gjort upp med två institutionella investerare om ett lån på 1 miljard dollar, eller drygt 8 miljarder kronor, enligt Wall Street Journal.

Affären, som bekräftas av en representant för bolaget till Di Digital, bär med sig villkor som talar starkt för en börsnotering av streamingjätten inom de närmsta två åren.

Läs mer: Spotify når 30 miljoner prenumeranter

Jätterundan skulle innebära att Spotify totalt har tagit in 21 miljarder kronor i kapital sedan bolagets a-runda 2008, räknat på dagens dollarkurs som är högre än den var under bolagets första år.

Spotifys första externa kapitalinjektion kom 2008, då svenska Northzone och Creandum, storinvesteraren Li Ka-shing och Hong Kong-baserade Horizons Ventures gick in med vad som då motsvarade 120 Mkr, enligt data från Nordic Tech List.

Ett knappt år senare sköt Li Ka-shing, Horizon Ventures och Wellington Partners till omkring 300 Mkr. Tidigt 2010 var det Napster-grundaren Sean Parkers att investera då han och Spotify-grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon tillsammans pytsade in omkring 100 Mkr.

Miljardgränsen sprängdes 2014, då Technology Crossover Ventures ensamma investerade 1,7 miljarder svenska kronor i Spotify.

Läs mer: Spotify på förvärvsrunda – köper två musikstartups

Spotifys i särklass största kapitalrunda hittills kom i juni förra året, då en rad investerare gick in med drygt 4 miljarder kronor i bolaget, som då värderades till 64 miljarder kronor. Då fanns svenska Telia sonera och Northzone bland investerarna, liksom riskkapitaljättar som Lansdowne Partners, Halcyon Asset Management och Senvest Capital.

Spotify finansiering

Spotifys finansieringsrundor sedan starten 2007. Källa: Nordic Tech List.

Samma vecka som den investeringen offentliggjordes lanserade Apple sin streamingtjänst Aple Music, som i februari fanns i 113 länder världen över, enligt Music Business Worldwide.

Läs mer: Spotify rekryterar börsexperter

Apples streamingtjänst – som tvärtemot Spotify inte erbjuder gratis, reklamfinansierad tillgång till musikkatalogen – finns i dag tillgängligt på flera stora marknader där Spotify inte har etablerat sig. Det rör sig om länder som Kina, Indien, Nigeria, Ryssland, Sydafrika och Thailand.

Spotify finns i dag i 58 länder världen över, enligt bolagets webbplats.


Kapitalfesten: Spotifys finansieringsrundor sedan 2008

2008

Belopp: 15,5 miljoner euro

Investerare: Creandum, Horizons Ventures, Li Ka-shing, Northzone

2009

Belopp: 34,7 miljoner euro

Investerare: Horizons Ventures, Li Ka-shing, Wellington Partners

2010

Belopp: 11,6 miljoner euro

Investerare: Sean Parker, Spotifys grundare

2011

Belopp: 69,9 miljoner euro

Investerare: Kleiner Perkins, Accel, DST Global

2012

Belopp: 78,2 miljoner euro

Investerare: AF Square, Coca-Cola, Fidelity Ventures, Goldman Sachs, Lakestar

2014

Belopp: 185,5 miljoner euro

Investerare: Technology Crossover Ventures

2015

Belopp: 464,5 miljoner euro

Investerare: Telia Sonera, Technology Crossover Ventures, Senvest Capital, Rinkelberg Capital, Northzone, Lansdowne Partners, Halcyon Asset Management, GSV Capital, Goldman Sachs, Discovery Capital, D E Shaw and co, Baillie Gifford, Asset Management Partners.

Källa: Nordic Tech List

Mer om Spotifys nya miljarder i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/spotifysnyamiljarder-kinneviksrobotsatsningochvirtualreality-explosion

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera