Hoppa till innehållet

Spotify ökar takten – har nu 60 miljoner betalande användare

Spotify ökar takten inför börsnoteringen. Streamingjätten har fått 10 miljoner nya prenumeranter på drygt fyra månader.

Daniel Eks Spotify tog in drygt 8 miljarder i kapital under 2016.
Daniel Eks Spotify tog in drygt 8 miljarder i kapital under 2016.Bild: Jesper Frisk

Spotify har nu 60 miljoner betalande användare. Det innebär att Spotify har fått 10 miljoner fler prenumeranter på knappt fem månader.

Det innebär att Spotify ökar takten rejält. Det tog nämligen musikjätten ett halvår att gå från 40 miljoner till 50 miljoner prenumeranter.

Siffran går att jämföra med Apple Musics 27 miljoner prenumeranter, som är den senast rapporterade siffran.

Spotify uppgav i juni att man hade 140 miljoner användare totalt, vilket innebär att antalet gratislyssnare uppgår till cirka 80 miljoner.

Läs mer: Så mycket kostar Spotifys nya New York-kontor

Spotify har på senare år erbjudit rabatter till exempelvis familjer och studenter på en rad marknader i syfta att öka tillväxten av användare. Samtidigt har det inte gett samma effekt på försäljningen som en fullt betalande prenumerant, något Spotify noterade i sitt senaste bokslut.

Läs mer: Spotify uppges vara nära nytt stort avtal

Spotify planerar en börsnotering i New York, något bolagets talesperson bekräftade under våren. Noteringen, som ryktas ske utan att nya ägare får chansen att köpa in sig på förhand, kan ske så tidigt som i år.

Enligt Financial Times är Spotifys sista hinder inför börsen ett licensavtal med Warner Music, världens tredje största skivbolag. Om det ros i hamn inom de närmsta månaderna är Spotifys plan att göra börsdebut under det fjärde kvartalet, skriver tidningen.

I fjol ökade Spotifys omsättning med 52 procent till 29 miljarder kronor. Samtidigt växte förlusterna med 133 procent och hamnade på 5,3 miljarder kronor. 

Läs mer: Bekräftat: Spotify noteras i New York


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera