Svenskgrundade Spotify inleder det nya året med två förvärv. Det ena är bolaget The Cord Project, som utvecklat en plattform för röstmeddelanden. Det andra är Soundwave, ett socialt nätverk byggt kring musik och spellistor.
Någon prislapp på förvärven har inte offentliggjorts, men Cord Project har tagit in 1,8 miljoner dollar, motsvarande drygt 15 Mkr, i finansiering. Soundwave har tagit in 3 miljoner dollar, motsvarande ungefär 25 Mkr, i finansiering.
Enligt uppgifter till Di Digital är affärerna snarast att betrakta som så kallade "acquihires", det vill säga uppköp där syftet främst är att anställa bolagens grundare. Det talar i så fall för att prislapparna inte är av det spektakulära slaget.
I ägarkretsen till Soundwave finns Vostok New Ventures-vd:n Per Brilioth, ett bekant namn på den svenska internet- och startupscenen.
"Jag är väldigt musikintresserad och har en del helt privata investeringar i olika musikbolag. Soundwave är ett väldigt spännande bolag med bra grundare", säger Per Brilioth och tillägger:
"Det var inte jättemycket pengar från min sida. Men det som verkligen känns roligt med sånt här är att få hit den här typen av personer till Stockholm. Det är riktigt bra för staden".
Ur ett strategiskt perspektiv är Cord Project, som utvecklar nya sätt för mobilanvändare att skicka röst- och ljudmeddelanden till varandra, det kanske mest intressanta av de två förvärven.
Bolagets produkt är appen Cord, som låter användare spela in och skicka korta röstmeddelanden till varandra. Appen, som släpptes hösten 2014, har idag över en miljon användare. den läggs dock ned i och med förvärvet, liksom bolagets övriga projekt.
På Spotify kommer Cords utvecklare att utforska "nya sätt att hitta och lyssna på musik", uppger bolaget i ett pressmeddelande, men använder också ordet "ljud" i bredare bemärkelse.
I en kommentar till sajten Techcrunch dementerar dock Spotify att bolaget planerar en tjänst för röstmeddelanden.
“Det här förvärvet handlar inte specifikt om röstmeddelanden och vi har inga planer på att ge oss in på den marknaden", skriver Spotify i en kommentar.
Soundwave är ett socialt nätverk byggt kring delning av musik och spellistor, grundat år 2012 i Dublin.
Soundwave-appen har laddats ned mer än 1,5 miljoner gånger i sammanlagt 190 länder, uppger bolaget. Syftet med förvärvet är att "förbättra användarupplevelsen", uppger Spotify i ett pressmeddelande.
Soundwave har sina rötter i inkubatorn Sparklabs Global, som även har en koppling till svenskgrundade bolag som Lifesum, Cryex och Castle.
2014 förvärvade Spotify bolaget Echo Nest för närmare en halv miljard kronor. Bolagets teknik blev grunden för "Discover Weekly", en funktion i Spotify som genererar automatiska spellistor baserat på lyssnarens musiksmak.