Totalt betalar 67,5 miljoner kunder världen över för åtkomst till diverse streamingstjänster för musik, som Spotify och Apple Music. Det framgår av analysfirman Midia Researchs färska sammanställning.
Spotify, som nyligen uppgav att man hade nått 30 miljoner prenumeranter, har därmed 44 procent av den globala streamingmarknaden. Apple Music nådde i februari 11 miljoner betalande användare, och står därmed för 16 procent av marknaden i stort.
Prenumeranterna är musiktjänsternas levebröd. De stod förra året för 69 procent av streamingtjänsternas intäkter, motsvarande drygt 25 miljarder kronor. Samtidigt har streamingbolagen 592 miljoner gratiskunder, som tillsammans bidrog med 11,4 miljarder kronor i intäkter under 2015, enligt Midia Research.
Läs mer: Därför saknas Apple Music i Tres musiktjänst
I somras uppgav Spotify att tjänsten hade 55 miljoner gratiskunder som i stället får höra reklam.
Apple Music erbjuder en försöksperiod på tre månader för nya användare, varefter det enda alternativet är att börja betala en månadsavgift. Rapstjärnan Jay Z:s streamingtjänst Tidal, som nyligen uppgav att man hade 3 miljoner prenumeranter, erbjuder också gratis prövoperioder.