Hoppa till innehållet

Spotify solklar ledare bland betalkunder

Spotify har lockat till sig knappt hälften av alla streamingprenumeranter i världen, enligt färska siffror. Det gör musiktjänsten till marknadsledare när det kommer till betalkunder.

Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek under en produktlansering i New York.
Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek under en produktlansering i New York.Foto: Spotify

Totalt betalar 67,5 miljoner kunder världen över för åtkomst till diverse streamingstjänster för musik, som Spotify och Apple Music. Det framgår av analysfirman Midia Researchs färska sammanställning.

Spotify, som nyligen uppgav att man hade nått 30 miljoner prenumeranter, har därmed 44 procent av den globala streamingmarknaden. Apple Music nådde i februari 11 miljoner betalande användare, och står därmed för 16 procent av marknaden i stort. 

Prenumeranterna är musiktjänsternas levebröd. De stod förra året för 69 procent av streamingtjänsternas intäkter, motsvarande drygt 25 miljarder kronor. Samtidigt har streamingbolagen 592 miljoner gratiskunder, som tillsammans bidrog med 11,4 miljarder kronor i intäkter under 2015, enligt Midia Research.

Läs mer: Därför saknas Apple Music i Tres musiktjänst

I somras uppgav Spotify att tjänsten hade 55 miljoner gratiskunder som i stället får höra reklam.

Apple Music erbjuder en försöksperiod på tre månader för nya användare, varefter det enda alternativet är att börja betala en månadsavgift. Rapstjärnan Jay Z:s streamingtjänst Tidal, som nyligen uppgav att man hade 3 miljoner prenumeranter, erbjuder också gratis prövoperioder.

Läs mer: Kanye Wests Tidal-släpp ger fildelningsrusch

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera