Annons
Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.

Spotify-stjärnan talar ut om bolagets affärsutveckling

Nytt kapitel i svensk industrihistoria SPONSRAT AV Node Pole

Kry:s vd Johannes Schildt.

Nätläkaren Kry tar in 200 miljoner kronor

Di Digitals redaktion: Viktor Ström, Jonas Leijonhufvud, Miriam Olsson Jeffery, Björn Wallenberg, Josefin Jakobsson, Mimi Billing och Sven Carlsson.

EU:s miljardkrav på Google, Kinneviks nya vd och sexskandal i Binary Capital

Christina Stenbecks Kinnevik säljer Lazada till Jack Mas Alibaba.

Alibaba köper e-handel av Kinnevik för en miljard

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Spotify-stjärnan talar ut om bolagets affärsutveckling

Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.
Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.
I avsnitt åtta av Di Digitals gästpodd Start intervjuas Jonathan Forster, affärsutvecklate på Spotify i tio år. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I senaste avsnittet av Start intervjuar vi Jonathan Forster, affärsutvecklare på Spotify i tio år. Han lär oss mycket - bland annat:

  • Försäljning och affärsutveckling är två skilda saker. Medan försäljning oftast mäts kvartalsvis i inkomster, så brukar affärsutveckling ha mer långsiktiga mål och kan även mätas i till exempel användartillväxt eller strategiska partnerskap.

  • När man ska navigera hierarkin inom stora företag gäller det att göra tidig research på till exempel Linkedin för hitta rätt person inom företaget att nå ut till. Helst ska man nå den som har det slutliga beslutanderätten inom det aktuella området. Bästa sättet att sedan få gehör och starta en diskussion är att hitta någon som kan göra en personlig introduktion till personen i fråga.

    Lyssna på avsnitt åtta av Start här:

  • Målsättning är en mycket viktig aspekt av affärsutveckling som tar upp viktiga resurser inom företaget, och är ännu mer kritiskt för startups. Dålig målsättning kan leda till ogynnsamma partnerskap och samarbeten som inte är i linje med företagets vision. Därför är det viktigt att företagsledningen ser till att den som är ansvarig för affärsutveckling har en bra uppfattning om företagets övergripande mål och prioriteringar.

För många fler lärdomar om affärsutveckling inom startupvärlden, lyssna på avsnitt åtta av Start!

Adam Peleg
Programledare, podcasten Start

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post