Annons
Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.

Spotify-stjärnan talar ut om bolagets affärsutveckling

Qlik tar täten inom smarta kartor SPONSRAT AV Qlik

Frivillig testar HTC Vive i ett horror-experiment i fjol. Nu sänks priset på VR-kitet.

HTC följer Facebook – sänker priset på VR

Tommy Jacobsons Varenne är delägare i Catena Media-konkurrenten Net Gaming.

Tommy Jacobsons kasinobolag vänder till vinst

Daniel Melkersson, en av Pinmetos fyra grundare.

H&M investerar i hans Malmöbolag

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Spotify-stjärnan talar ut om bolagets affärsutveckling

Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.
Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.
I avsnitt åtta av Di Digitals gästpodd Start intervjuas Jonathan Forster, affärsutvecklate på Spotify i tio år. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I senaste avsnittet av Start intervjuar vi Jonathan Forster, affärsutvecklare på Spotify i tio år. Han lär oss mycket - bland annat:

  • Försäljning och affärsutveckling är två skilda saker. Medan försäljning oftast mäts kvartalsvis i inkomster, så brukar affärsutveckling ha mer långsiktiga mål och kan även mätas i till exempel användartillväxt eller strategiska partnerskap.

  • När man ska navigera hierarkin inom stora företag gäller det att göra tidig research på till exempel Linkedin för hitta rätt person inom företaget att nå ut till. Helst ska man nå den som har det slutliga beslutanderätten inom det aktuella området. Bästa sättet att sedan få gehör och starta en diskussion är att hitta någon som kan göra en personlig introduktion till personen i fråga.

    Lyssna på avsnitt åtta av Start här:

  • Målsättning är en mycket viktig aspekt av affärsutveckling som tar upp viktiga resurser inom företaget, och är ännu mer kritiskt för startups. Dålig målsättning kan leda till ogynnsamma partnerskap och samarbeten som inte är i linje med företagets vision. Därför är det viktigt att företagsledningen ser till att den som är ansvarig för affärsutveckling har en bra uppfattning om företagets övergripande mål och prioriteringar.

För många fler lärdomar om affärsutveckling inom startupvärlden, lyssna på avsnitt åtta av Start!

Adam Peleg
Programledare, podcasten Start


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post