Hoppa till innehållet

Spotify tar efter Snap och Amazon Echo – vill bygga hårdvara

Spotify vill börja tillverka egen hårdvara, rapporterar Engadget med hänvisning till upplagda jobbannonser.

Spotifys vd och ena grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och ena grundare Daniel Ek.Foto: Jesper Frisk

Spotify ska i annonserna efterfråga en handfull personer som kan hjälpa bolaget med att designa och sälja hårdvara direkt till bolagets befintliga och potentiella användare. 

Rollerna som bolaget vill fylla är bland annat den som produktchef för hårdvaran. Den personen skulle sitta i Stockholm och leda satsningen mot en ”fullt ansluten”-hårdvaruenhet.

Läs mer: Spotify-anställda hotas av utvisning 

En annan tjänst som Spotify vill fylla ut är den som produktchef med ansvar för ”naturlig språkförståelse”. Den personen är tänkt att arbeta med att bygga arbetsgrupper dedikerade till att bygga komponenterna i Spotifys konversationsgränssnitt.

”Det är verkligen något som kan utnyttjas i vilken röstansluten hårdvara som helst som företaget kan komma att arbeta med”, skriver tekniksajten.

Slutligen ska jobbannonserna indikera att hårdvaran skulle ingå i samma produktkategori som Pebble Watch, Amazon Echo och Snap Spectacles.

Finwire/Di Digital

Läs mer: Spotify nobbar fler investeringsrundor – kan värderas till 90 miljarder 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera