Hoppa till innehållet

Spotify tar ett större tag om Sydostasien

Spotify uppges vara på väg att lansera i Vietnam och Thailand. Samtidigt börjar planerna för att lansera i Indien stärkas, enligt uppgifter till Techcrunch.

Daniel Eks Spotify planerar fler lanseringar i Sydostasien.
Daniel Eks Spotify planerar fler lanseringar i Sydostasien.Foto: Michael Loccisano.

Musiktjänsten Spotify verkar inte bara vara aktuell för en börsnotering utan också fortsatt expansion på nya marknader i Sydostasien.

Det sedan källor till tekniksajten Techcrunch uppgett att Spotify har siktet inställt på Vietnam och Thailand, två länder som tillsammans har mer än 160 miljoner invånare. 

Att uppgifterna är pålitliga framgår av att Spotify är på jakt efter musikredaktörer till Vietnam och Thailand. Tjänsterna är baserade vid det regionala kontoret i Singapore. När Spotify lade fram en liknande jobbannons för Indonesien i oktober 2015 tog det bara ett halvår innan en lansering var ett faktum.

Samtidigt ska Techcrunchs uppgiftslämnare kunna avslöja att Spotify har blivit mer allvarliga i sina planer på att göra en entré i Indien. 

Läs även: ”Daniel Ek, lägg ned brevlådeföretaget – din röst behövs”

Spotify finns i över 60 länder men i Sydostasien finns det fortfarande mörka fläckar, varav Indien är den viktigaste. Hittills har Spotify valt att koncentrera sig på de enklare marknaderna som Indonesien, Japan, Thailand och Vietnam. Men enligt källorna till Techcrunch kan en lansering i Indien vara på gång senare i år. 

Även om Spotify redan har 50 miljoner betalande användare skulle en liten del av Indiens marknad kunna fungera som en boost för Spotify, om lanseringen skedde innan den stundade börsnoteringen. 

Spotify har avböjt att kommentera samtliga uppgifter till Techcrunch.

Läs även: Bekräftat: Spotify noteras i New York 

Finwire/Di Digital

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera