Hoppa till innehållet

Spotify uppges vara nära nytt stort avtal

Musikströmningsbolaget Spotify är enligt uppgifter nära ett nytt stort licensavtal, denna gång med Warner Music.

Daniel Ek, vd och medgrundare för Spotify.
Daniel Ek, vd och medgrundare för Spotify.

Det skriver Reuters och hänvisar till fyra anonyma källor.

Spotify och Warner anser att en affär kan bli av i september, men det kvarstår att lösa viktiga frågor som intäktsdelning och royaltybetalningar.

Tidigare i år tecknade Spotify licensavtal med Vivendis Universal Music Group och Sony Music. Villkoren för intäktsdelning och royaltybetalningar i dessa två affärer har inte offentliggjorts, men det har rapporterats att Spotify kunde förhandla sig till lägre royalty-nivåer, enligt uppgifter från 57 till 52 procent, för att i utbyte begränsa nya skivor till betalande kunder under några veckor innan de erbjuds till gratisanvändare.

Läs mer: Så påverkas du av Spotifys nya skivbolagsavtal

Enligt Reuters innehåller det tänkta avtalet med Warner samma villkor.

Källor till nyhetsbyrån uppger att Spotify vill dela lika på intäkterna med skivbolaget, som i sin tur vill ha åtminstone 52 procent. Avtalet som är på plats idag innebär att Spotify skickar över 55 procent av intäkterna till Warner.

Ännu ett stort licensavtal är det Spotify behöver för att gå vidare med sina börsnoteringsplaner, skriver Reuters vars uppgifter ger vid handen att musiktjänsten siktar på en börsnotering i slutet av 2017 eller i början av 2018.

Förra året omsatte Spotify 29 miljarder kronor och gjorde en förlust på 5,3 miljarder kronor.

Spotifys utbetalningar till skivbolag, artister och låtskrivare är en stor kostnadspost. Dock minskade den något under 2016. Av hela försäljningen försvann 84,6 procent till dessa parter, vilket är något lägre än under 2015 då andelen låg på 86,2 procent.

Läs mer: Spotifys förluster skenar inför noteringen

Direkt / Di Digital

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera