Den nya funktionen Spotify Concerts bygger, precis som nyligen lanserade Discover Weekly, på analyser av vad Spotify vet om lyssnarens musiksmak.
Genom att analysera vad användaren lyssnat på och kombinera det med hans eller hennes geografiska läge kan Spotify plocka fram passande rekommendationer på närliggande liveframträdanden.
Själva bokningarna sker inte direkt i Spotify utan genom ett samarbete med bolaget Songkick. Huruvida de två bolagen delar på intäkterna är oklart, men klart är att lanseringen positionerar Spotify som en direkt konkurrent till utpräglade biljettbokningstjänster som Ticnet.
"I samband med att din musiksmak utvecklas med tiden, kommer dina rekommendationer också att göra det", skriver Spotify i ett pressmeddelande.
Att utveckla sin tjänst med algoritmer och datastyrda rekommendationer tycks vara Spotifys huvudsakliga strategi i kampen mot konkurrerande tjänster som Apple Music. Med drygt 20 miljoner användare är Spotify marknadens mest populära tjänst för strömmad musik. Bolaget har därmed tillgång till stora mängder data om lyssnarnas vanor och intressen.
Tjänsten Discover Weekly, som skapar spellistor baserade på vad användaren lyssnat på tidigare, lanserades tidigare under sommaren. I början av oktober meddelade Spotify att den genererat över en miljard lyssningar på bara tio veckor.
Läs även: "Man måste inte vara nummer ett för att lyckas", Spotifys grundare Daniel Ek i exklusiv intervju