Hoppa till innehållet

Spotifys börsplaner flyttades fram i fjol

Spotify ser en börsnotering som sitt troligaste framtidsscenario. Samtidigt sköt bolaget planerna på framtiden under 2015, enligt en färsk årsredovisning.

Spotifys vd Daniel Ek har tidigare avfärdat aktiemarknadens kortsiktighet.
Spotifys vd Daniel Ek har tidigare avfärdat aktiemarknadens kortsiktighet.Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Huruvida Spotify ska till börsen är en fråga som har stötts otaliga vändor i medierna de senaste åren.

Redan 2012 avfärdade vd:n och medgrundaren Daniel Ek den ”kvartalskapitalism som råder på börsen”. I fjol försäkrade medgrundaren Martin Lorentzon att Spotify inte skulle till börsen.

Läs mer: Spotify tar jättelån – fyller på med 8 miljarder

När Spotify i mars tog in drygt 8 miljarder kronor i finansiering verkade en börsnotering dock vara huvudscenariot. Långivarna skulle nämligen få allt större rabatt på Spotify-aktier ju längre musiktjänsten väntar med att noteras efter våren 2017, enligt Wall Street Journal (WSJ).


Nu framgår det att Spotify i själva verket var nära en börsnotering 2014 men sedan sköt planerna på framtiden. Det framgår av bolagets årsreodvisning för 2015, som nyligen inkom till bolagsverket i Luxemburg.

Läs mer: Miljardnota för Spotifys nya Stockholmskontor

Under 2014 antog Spotify att en affär – i form av en börsnotering, ett uppköp av en konkurrent eller att fortsätta som privatägt bolag – skulle ske mellan ett halvår och 3 år fram i tiden, det vill säga senast under 2017.

I fjol verkade dock börsen längre bort. När Spotify tog in omkring 4,5 miljarder kronor i en nyemission i juni 2015 antog man att en affär tidigast skulle som tidigast ske 17 månader fram i tiden. Det kunde dock dröja så länge som drygt tre år, alltså senast 2018.

När Spotify tog in sin senaste finansieringsrunda i mars angav bolaget att en notering skulle ske inom två år, enligt WSJ, alltså senast under 2018.

Läs mer: Så mycket växer Spotify – dubblade omsättningen i fjol

Trots uttalanden som pekar på motsatsen anser Spotify att en börsnotering är musiktjänstens troligaste framtidsscenario. Det tillskrevs i fjol en sannolikhet på 60 procent, enligt årsredovisningen, mot 65 procent under 2014.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera