Hoppa till innehållet

Spotifys HR-team drabbat av massavhopp

Spotifys HR-avdelning har drabbats av strömavhopp. Det skriver nyhetssajten Breakit och hänvisar bland annat till läckta dokument.

Daniel Ek, vd och grundare på Spotify.
Daniel Ek, vd och grundare på Spotify.Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Spotify anställer uppemot 100 nya medarbetare varje månad. Det uppgav musikjättens globala HR-chef Katarina Berg i Almedalen nyligen.

Bolagets progressiva personalpolitik har tidigare fått mycket positiv uppmärksamhet, bland annat sedan bolaget i fjol införde fullt betald föräldraledighet.

Men Spotifys HR-avdelning har under de senaste åren präglats av ett stort internt missnöje. Det skriver nyhetssajten Breakit. Utfrysningar, maktkamper och sjukskrivningar på grund av arbetsklimatet har förekommit, enligt en lång rad källor till nyhetssajten.

Läs mer: Spotify rekryterar chefsjurist från Microsoft

”Jag älskar Spotify och techteamet fungerar fantastiskt bra. Men på HR-sidan har den hårda toppstyrningen skapat en rädsla. Man har fått höra att det finns massor av personer som vill ha ens jobb, och att man kan börja jobba någon annanstans om det inte passar”, säger en källa till Breakit.

Totalt ska minst 20 personer inom Spotifys HR- och rekryteringsteam ha slutat eller tvingats bort de senaste åren – på grund av missnöje eller konflikter med ledningen, enligt Breakits källor.

Breakit har också tagit del av ett läckt protokoll från en av bolagets medarbetarundersökningar. Det visar att personalen på HR-avdelningen inte alls trivs med arbetsklimatet.

Spotifys HR-chef Katarina Berg försvarar sig med att uppgifterna är gamla och att problemen har åtgärdats.

”Jag klev in som global HR-chef i oktober 2013 och ansvarar för sex avdelningar. Vad som är glädjande och positivt är att den berörda avdelningen, som genomgått en rekonstruktion och vars resultat (Breakit) hänvisar till, nu är på samma nivå som eller något bättre än snittet inom hela bolaget enligt samma undersökning från januari 2016,” säger hon.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera