Spotify fyller på kassan med 1 miljard dollar och skickar en tydlig signal att börsen väntar inom två år.
Läs mer: Spotify tar jättelån – fyller på med 8 miljarder
Jättelånet tyder dels på att Spotifys sjävlförtroende är på topp inför börsdebuten, och dels på att streamingmarknaden slukar pengar i form av löpande kostnader, enligt Mark Mulligan på Midia Research i Storbritannien, som har följt streamingbranschen ur ett analytikerperspektiv i tio år.
”Det är tydligt att Spotify behöver en krigskassa”, säger han. ”Spotify närmar sig sin exit. De ska noteras. De verkar övertygade om att de med en stark noteringskurs kan återbetala de här pengarna rätt fort så snart de får till gång till Wall Street-investerarnas pengar”.
Samtidigt är tiden knapp för Spotify, som månad för månad ser Apple Music knappa in sett till antalet användare. Sex månader efter lansering hade Spotify-utmanaren nått 10 miljoner betalande användare. Spotify har efter åtta år på marknaden nått 30 miljoner prenumeranter.
Kommentar: "Spotify är på väg att växa ur Sverige"
Spotifys tillväxt har dessutom varit beroende av att många nya användare tecknar abonnemang till kampanjpriser, enligt Mark Mulligan. Till exempel har Daniel Eks bolag erbjudit nya användare en prenumeration till en månadskostnad om 1 dollar i tre månader, en 90-procentig rabatt på det ordinarie priset.
Ju längre Spotify väntar desto större blir risken att tillväxten saktar in
”Det Spotify behöver för en lyckad börsnotering är en tillväxtberättelse med en tydlig drivkraft. Ju längre de väntar desto större blir risken att tillväxten saktar in”, säger Mark Mulligan.
Han menar att Spotify huvudsakligen kan locka nya kunder på tre sätt: genom samarbeten med teleoperatörer, rabattkampanjer eller genom att satsa på tillväxtmarknader. Apple Music finns på ett antal stora marknader – bland dem Indien, Kina, Sydafrika och Egypten – där Spotify ännu inte har etablerat sig.
Läs mer: Spotify och miljarderna – här är alla rundor hittills
”Men alla tre sätten leder ändå till samma kundbas, nämligen de som är intresserade av en prenumeration som till slut kostar omkring 10 dollar i månaden. På de flesta marknader utanför Norden handlar det om högst 10 procent av befolkningen”, säger Mark Mulligan.
Bolagsköp är ytterligare ett sätt att elda på såväl tillväxt som noteringskurs. Både Tidal och svenskgrundade Soundcloud – som på tisdagen lanserade en direkt konkurrent till Spotify – vore naturliga kandidater, enligt Mark Mulligan. Men då är frågan om pengarna räcker till.
”Tidal skulle kunna passa bra. De gör i stort sett vad Apple Music gör i att de lägger pengar på exklusiva släpp med världsartister. Men det är oklart om värderingen skulle vara för hög”, säger Mark Mulligan.
”Soundcloud kanske passar ännu bättre. De har det svårt, lär inte ta in kapital i närtid och är i desperat behov av ett nästa steg.”
Läs mer: Soundcloud släpper Spotify-konkurrent
Det nya lånet kan också ge Spotify möjligheten att fortsätta satsa på produktutveckling. Streamingjätten köpte dataanalystjänsten Echo Nest 2014, och i januari offentliggjordes ytterligare två förvärv, av röstmeddelandetjänsten The Cord Project och den sociala nätverkstjänsten Soundwave.
Spotify har enorma kostnadsproblem
Spotify har uppgett att 70 procent bolagets intäkter går direkt till rättighetsinnehavarna, alltså skivbolagen och deras artister. På lång sikt har bolaget en relativt blygsam bruttomarginal att vänta, spår Mark Mulligan.
”De har enorma kostnadsproblem. När Spotify stadgar sig som ett hållbart företag kommer de att ha en bruttomarginal på högst 5 procent. Just nu gör Spotify förluster för varje användare, särskilt de som använder tjänsten gratis, samtidigt som de spenderar stora pengar på expansion och marknadsföring.”
Mer om Spotifys nya miljarder i veckans Digitalpodden:
http://embed.acast.com/digitalpodden/spotifysnyamiljarder-kinneviksrobotsatsningochvirtualreality-explosion
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.