Hoppa till innehållet

Spotifys krigskassa öppnar för uppköp

Spotifys påfyllda krigskassa öppnar både för nya marknader och förvärv – kanske av Tidal, eller till och med Soundcloud. Men på längre sikt går kostnadstyngda Spotify blygsamma marginaler tillmötes, spår en ledande streaminganalytiker.

Spotify fyller på kassan med 1 miljard dollar och skickar en tydlig signal att börsen väntar inom två år.

Läs mer: Spotify tar jättelån – fyller på med 8 miljarder

Jättelånet tyder dels på att Spotifys sjävlförtroende är på topp inför börsdebuten, och dels på att streamingmarknaden slukar pengar i form av löpande kostnader, enligt Mark Mulligan på Midia Research i Storbritannien, som har följt streamingbranschen ur ett analytikerperspektiv i tio år.

”Det är tydligt att Spotify behöver en krigskassa”, säger han. ”Spotify närmar sig sin exit. De ska noteras. De verkar övertygade om att de med en stark noteringskurs kan återbetala de här pengarna rätt fort så snart de får till gång till Wall Street-investerarnas pengar”.

Samtidigt är tiden knapp för Spotify, som månad för månad ser Apple Music knappa in sett till antalet användare. Sex månader efter lansering hade Spotify-utmanaren nått 10 miljoner betalande användare. Spotify har efter åtta år på marknaden nått 30 miljoner prenumeranter.

Kommentar: "Spotify är på väg att växa ur Sverige"

Spotifys tillväxt har dessutom varit beroende av att många nya användare tecknar abonnemang till kampanjpriser, enligt Mark Mulligan. Till exempel har Daniel Eks bolag erbjudit nya användare en prenumeration till en månadskostnad om 1 dollar i tre månader, en 90-procentig rabatt på det ordinarie priset.

Ju längre Spotify väntar desto större blir risken att tillväxten saktar in

”Det Spotify behöver för en lyckad börsnotering är en tillväxtberättelse med en tydlig drivkraft. Ju längre de väntar desto större blir risken att tillväxten saktar in”, säger Mark Mulligan.

Han menar att Spotify huvudsakligen kan locka nya kunder på tre sätt: genom samarbeten med teleoperatörer, rabattkampanjer eller genom att satsa på tillväxtmarknader. Apple Music finns på ett antal stora marknader – bland dem Indien, Kina, Sydafrika och Egypten – där Spotify ännu inte har etablerat sig.

Läs mer: Spotify och miljarderna – här är alla rundor hittills

”Men alla tre sätten leder ändå till samma kundbas, nämligen de som är intresserade av en prenumeration som till slut kostar omkring 10 dollar i månaden. På de flesta marknader utanför Norden handlar det om högst 10 procent av befolkningen”, säger Mark Mulligan.

Bolagsköp är ytterligare ett sätt att elda på såväl tillväxt som noteringskurs. Både Tidal och svenskgrundade Soundcloud – som på tisdagen lanserade en direkt konkurrent till Spotify – vore naturliga kandidater, enligt Mark Mulligan. Men då är frågan om pengarna räcker till. 

”Tidal skulle kunna passa bra. De gör i stort sett vad Apple Music gör i att de lägger pengar på exklusiva släpp med världsartister. Men det är oklart om värderingen skulle vara för hög”, säger Mark Mulligan.

”Soundcloud kanske passar ännu bättre. De har det svårt, lär inte ta in kapital i närtid och är i desperat behov av ett nästa steg.”

Läs mer: Soundcloud släpper Spotify-konkurrent

Det nya lånet kan också ge Spotify möjligheten att fortsätta satsa på produktutveckling. Streamingjätten köpte dataanalystjänsten Echo Nest 2014, och i januari offentliggjordes ytterligare två förvärv, av röstmeddelandetjänsten The Cord Project och den sociala nätverkstjänsten Soundwave.

Spotify har enorma kostnadsproblem

Spotify har uppgett att 70 procent bolagets intäkter går direkt till rättighetsinnehavarna, alltså skivbolagen och deras artister. På lång sikt har bolaget en relativt blygsam bruttomarginal att vänta, spår Mark Mulligan.

”De har enorma kostnadsproblem. När Spotify stadgar sig som ett hållbart företag kommer de att ha en bruttomarginal på högst 5 procent. Just nu gör Spotify förluster för varje användare, särskilt de som använder tjänsten gratis, samtidigt som de spenderar stora pengar på expansion och marknadsföring.”

Mer om Spotifys nya miljarder i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/spotifysnyamiljarder-kinneviksrobotsatsningochvirtualreality-explosion

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera