I en värld där hjulen snurrar allt snabbare har nytänkande och innovation blivit hårdvaluta för världens företag. Det menar Spotifys innovationschef Sofie Lindblom, som nu lämnar musikjätten för att bli vd för den nystartade innovationsplattformen Ideation360.
Läs mer: Tretton tech-kvinnor på VA:s maktlista
Målet är att hjälpa företag utveckla strategier för att kunna hitta och genomdriva idéer. Bolagets första produkt är en webb- och appbaserad plattform för idéinsamling och beslutsfattande som lanseras i april 2017.
”Visionen är att bli den världsledande plattformen för idéer och beslutsfattande. I dag inser allt fler företag hur viktigt det är att tänka nytt för att inte bli ifrånsprungna av sina konkurrenter”, säger Ideation360:s vd Sofie Lindblom.
Hur känns det att lämna Spotify?
”Det var ett tufft beslut för jag har gjort en fantastisk resa med Spotify, samtidigt var det här ett erbjudande som jag inte kunde tacka nej till. Jag ser fram emot att axla rollen som vd och vara med och bygga upp det här bolaget från grunden.”
Ideation360 är ett dotterbolag till innovationsbolaget Innovation 360, som utvecklat en teknologi för innovationsstyrning som bland annat licensieras ut till konsultbolag. I december förra året kunde Di Digitalt rapportera att Innovation 360 Group fyllt på kassan med 10 miljoner kronor från bland andra WM-datas grundare Thord Wilkne samt familjen Tilanders Backstage Invest (NTL), som tidigare investerat i Zound Industries (NTL).
Läs mer: WM-datas grundare investerar i innovationsbolag
Tanken är att Ideation360:s idéverktyg ska komplettera moderbolagets erbjudande. Redan innan lanseringen har bolaget landat en rad kunder, bland annat Framtidsmediagruppen, Mynewsdesk och Northern Offshore Services.
”En av de mest spännande sakerna med att vara med och starta det här bolaget är att innovation är ett behov som är både industriövergripande och internationellt. Det ska bli spännande att se vilka sammanhang vårt verktyg kan användas”, säger Sofie Lindblom.
Hon anställdes på Spotify 2014 och har de senaste åren arbetat med att utforma bolagets innovationsstrategi. 2016 rankade den amerikanska tidskriften Fast Company Spotify som ett av världens 20 mest innovativa företag. Detta trots att bolaget inte har en innovationsavdelning.
”Det är en medveten strategi från Spotifys sida. Generellt finns det två sätt att organisera idéarbetet i ett företag. Antingen lägger man det i en separat avdelning eller så gör man som till exempel Google och låter det genomsyra hela organisationen. Den senare strategin har blivit mer populär på sista tiden då det ofta krävs att hela organisationen samarbetar kreativt för att man som företag ska kunna möta en omvärld som förändras snabbt. Sen blir vi även mer motiverade när vi som anställda får vara delaktiga i idéarbetet”, säger Sofie Lindblom.
Vilka lärdomar tar du med dig från Spotify?
”En viktig framgångsfaktor för innovation är att den stöttas av den högsta ledningen. Anställda kan inte innovera och tänka nytt om de inte får tiden att göra det utöver sina ordinarie arbetsuppgifter. Tid är ofta en begränsande resurs på både startups och etablerade bolag, men då krävs det att ledningen är kreativ och hjälper de anställda att frigöra de timmar som behövs”, säger Sofie Lindblom.