Hoppa till innehållet

Spotifyveteran ska lära bolag bli mer innovativa

Efter tre år lämnar Sofie Lindblom rollen som Innovation Manager på Spotify. Som vd för nystartade Ideation 360 vill hon nu skapa en världsledande idéplattform.

Sofie Lindblom är vd för nystartade Ideation360.
Sofie Lindblom är vd för nystartade Ideation360.Bild: Jonas Åman

I en värld där hjulen snurrar allt snabbare har nytänkande och innovation blivit hårdvaluta för världens företag. Det menar Spotifys innovationschef Sofie Lindblom, som nu lämnar musikjätten för att bli vd för den nystartade innovationsplattformen Ideation360.

Läs mer: Tretton tech-kvinnor på VA:s maktlista

Målet är att hjälpa företag utveckla strategier för att kunna hitta och genomdriva idéer. Bolagets första produkt är en webb- och appbaserad plattform för idéinsamling och beslutsfattande som lanseras i april 2017.

 ”Visionen är att bli den världsledande plattformen för idéer och beslutsfattande.  I dag inser allt fler företag hur viktigt det är att tänka nytt för att inte bli ifrånsprungna av sina konkurrenter”, säger Ideation360:s vd Sofie Lindblom.

Hur känns det att lämna Spotify?

”Det var ett tufft beslut för jag har gjort en fantastisk resa med Spotify, samtidigt var det här ett erbjudande som jag inte kunde tacka nej till. Jag ser fram emot att axla rollen som vd och vara med och bygga upp det här bolaget från grunden.” 

Ideation360 är ett dotterbolag till innovationsbolaget Innovation 360, som utvecklat en teknologi för innovationsstyrning som bland annat licensieras ut till konsultbolag. I december förra året kunde Di Digitalt rapportera att Innovation 360 Group fyllt på kassan med 10 miljoner kronor från bland andra WM-datas grundare Thord Wilkne samt familjen Tilanders Backstage Invest (NTL), som tidigare investerat i Zound Industries (NTL).

Läs mer: WM-datas grundare investerar i innovationsbolag

Tanken är att Ideation360:s idéverktyg ska komplettera moderbolagets erbjudande. Redan innan lanseringen har bolaget landat en rad kunder, bland annat Framtidsmediagruppen, Mynewsdesk och Northern Offshore Services.

”En av de mest spännande sakerna med att vara med och starta det här bolaget är att innovation är ett behov som är både industriövergripande och internationellt. Det ska bli spännande att se vilka sammanhang vårt verktyg kan användas”, säger Sofie Lindblom.

Hon anställdes på Spotify 2014 och har de senaste åren arbetat med att utforma bolagets innovationsstrategi. 2016 rankade den amerikanska tidskriften Fast Company Spotify som ett av världens 20 mest innovativa företag. Detta trots att bolaget inte har en innovationsavdelning.

”Det är en medveten strategi från Spotifys sida. Generellt finns det två sätt att organisera idéarbetet i ett företag. Antingen lägger man det i en separat avdelning eller så gör man som till exempel Google och låter det genomsyra hela organisationen. Den senare strategin har blivit mer populär på sista tiden då det ofta krävs att hela organisationen samarbetar kreativt för att man som företag ska kunna möta en omvärld som förändras snabbt. Sen blir vi även mer motiverade när vi som anställda får vara delaktiga i idéarbetet”, säger Sofie Lindblom.

Vilka lärdomar tar du med dig från Spotify?

”En viktig framgångsfaktor för innovation är att den stöttas av den högsta ledningen. Anställda kan inte innovera och tänka nytt om de inte får tiden att göra det utöver sina ordinarie arbetsuppgifter. Tid är ofta en begränsande resurs på både startups och etablerade bolag, men då krävs det att ledningen är kreativ och hjälper de anställda att frigöra de timmar som behövs”, säger Sofie Lindblom.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera