Hoppa till innehållet

Språkapp lanserar funktion speciellt för flyktingar

Tre veteraner från Spotify, Dice och Skype står bakom språkappen Lingio, som ska göra det roligare och lättare att lära sig ett nytt språk.

Lingios vd Yashar Moradbakhti tillsammans med medarbetarna Emma Sjöström och Gaurav Chandrashekar.
Lingios vd Yashar Moradbakhti tillsammans med medarbetarna Emma Sjöström och Gaurav Chandrashekar.

Appen Lingio vill göra det roligare att lära sig nya språk utan att användaren ska behöva lägga ned mycket tid vid varje enskilt tillfälle. Genom appens spel ska man kunna tävla och chatta med andra för att lära sig på ett mer underhållande sätt. Enligt vd Yashar Moradbakhti är den anpassad till den nya konsumtionen där användarens uthållighet endast varar i ett par minuter åt gången.

– Vi vänder oss till människor som gillar att resa, lära sig om nya kulturer och nya språk, så kallade global citizens. Men Folk har andra konsumtionsvanor nu och vi vill göra lärandet mycket mer underhållande. Vår app funkar mer som ett spel där man kan lära sig några nya ord eller meningsbyggnader i till exempel matkön under ett par minuter.

Lingios nya funktioner vänder sig speciellt till att hjälpa nyanlända, exempelvis flyktingar.  Förutom att man nu introducerar arabiska som ett av språken kommer appen även att ha en chattfunktion som låter användaren lära sig exempelvis svenska genom andra användare.

 

Folk har andra konsumtionsvanor nu och vi vill göra lärandet mycket mer underhållande.

 

– När man väl kommer till Sverige är språket en viktig del för att lära sig kulturen och komma in i samhället. Med den här chatten kan man koppla ihop sig med någon annan som vill hjälpa andra att lära sig ett språk som engelska eller svenska. Det blir som ett språkcommunity, säger Lingios vd Yashar Moradbakhti.

Grundarna bakom appen, Yashar Moradbakhti, Per-Olov Jernberg och Andrés Sehr, har tidigare arbetat på bland annat Spotify, Dice och Skype. Lingio är deras första egna projekt. Appen, som lanserades för en månad sedan, är fortfarande i betaversion med några tusen användare. Inom några veckor släpps den i skarp version när chattfunktionen och verktyget breddas med fler språk.

Samtidigt planerar grundarna att söka nytt kapital för att kunna anställa mer personal och, som Yashar Moradbakhti uttrycker det, ”go all in”.

– Just nu är vi i ett läge där vi pratar med folk och bygger kontakter. Det känns för tidigt att be om kapital men om en till två månader kan det bli aktuellt, säger Yashar Moradbakhti.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera