Spelutvecklaren Bublar (NTL) drog igång sin verksamhet i mitten av 2015 med en tro på att platstjänstbaserade spel skulle bli det nya svarta inom branschen.
Och visst fick de rätt. Ett år senare lanserades Pokémon Go som blev en omedelbar hit världen över.
Hemma i Stockholm har Bublar samtidigt fortsatt sin utveckling av ett liknande spel, som också baseras på den så kallade augmented reality-tekniken, AR.
”Vi bygger ett tekniskt avancerat och spännande mobilspel med mycket användargenererat innehåll. Spelarna fyller själva spelplanen med egna avtryck för andra spelare att interagera med. På det sättet går vi ett steg längre än Pokémon Go”, säger Magnus Granqvist (NTL), vd på Bublar och en av bolagets fem grundare.
I praktiken kan det omsättas till ett flerspelarspel som i hög grad utnyttjar inbyggda teknologier i telefonen som gps och kamera. Tillsammans bygger funktionerna sedan upp en 3D-animerad fantasivärld som tar avstamp från verkligheten.
Nu har bolagets affärsidé fått stöd från flera investerare. Genom en såddrunda i somras plockade Bublar nämligen in 5 miljoner kronor i nytt kapital.
En av de som valt att backa bolaget är affärsängeln Johan Gertell (NTL), som dessutom är chef för digitala kanaler på mopiloperatören Tre. Hans mest lyckade satsning som investerare hittills är i det svenska teknologibolaget 13th Lab. Den framgångsrika startupen såldes i slutet av 2014 till de världsledande VR-utvecklarna Oculus Rift, som i sin tur ägs av Facebook, för 195 Mkr.
Läs även: Så mycket betalade Facebook för svenska 13th Lab
Den tidigare Spray-chefen Nicholas Högberg (NTL), som fram till i våras var vd på Tre, är en annan meriterad investerare.
”Det är en otroligt spännande teknologi som de har utvecklat under en tid. Jag tror att att vi bara sett början av allt när det kommer till aumented reality. Pokémon Go var ett första steg men Bublar har ju hållt på med det här innan. Jag har hållt ögonen på dem ett tag”, säger han.
Efter avhoppet från Tre har Högberg blivit ny vd på adtech-bolaget Bannerflow. Nu hoppas han kunna hjälpa Bublar inom flera affärsområden, särskilt när det kommer till framtida kundkontakter.
”Här handlar det om användargenererat innehåll och mobiltelefoni, där jag ju har min bakgrund. Jag hoppas att jag kan bidra med en hel del. Det är ju ett helt nytt område, trots att man pratat om tekniken i tio år, vilket känns väldigt spännande”, säger Nicholas Högberg.
Läs även: Supersäljaren ny vd på adtech-bolaget Bannerflow
Bublars första spel ska finnas ute på marknaden under det första halvåret 2017. För att lyckas med det har bolaget rekryterat utvecklare och producenter från stora spelstudios som King, Dice och Avalanche, berättar Magnus Granqvist.
Det är skrivande stund inte officiellt vilket tema eller vilken handling spelet kommer att ha – men Bublar har redan nu smygstartat nästa investeringsrunda. Denna gång letar bolaget, med grundarna Kenneth Häggmark, Magnus Granqvist, Per Granå, Mattias Sjöberg och Axel Ljung, efter en ytterligare investering på 10 Mkr.
”Det ska gå till produktuveckling för hela slanten”, förklarar Magnus Granqvist, vd på Bublar.