Hoppa till innehållet

Tio bolag tar plats i The Springfield Projects acceleratorprogram 

Shopping och spel står i fokus när tio unga tech-bolag släpps in i The Springfield Projects senaste acceleratorsprogram. ”Hälften av bolagen har kvinnliga medgrundare”, säger Anna Settman, partner på Springfield.

Den fjärde generationen bolag som Springfield Project investerar i. Längst fram står Anna Settman, till vänster om henne Anders Lindqvist och Johannes Hobom till höger.
Den fjärde generationen bolag som Springfield Project investerar i. Längst fram står Anna Settman, till vänster om henne Anders Lindqvist och Johannes Hobom till höger.

Under onsdagskvällen blev det klart. Tio unga techbolag släpps in i fjärde omgången av The Springfield Projects acceleratorsprogram. Riskkapitalbolaget har därmed investerat i totalt 33 startupbolag sedan första omgången under hösten 2014.

Vid 19-tiden stod hela gänget samlat utanför Springfields lokaler i A-house, som ligger i gamla Arkitekthögskolan i Stockholm.

”Över 100 bolag har sökt till denna omgång. De kommer från hela landet, vilket är roligt”, säger Anna Settman, medgrundare och partner på Springfield Project.

I vanlig ordning investerar Springfield Project upp till en halv miljon kronor per bolag (se lista nedan).

Av de tio som släpps in i värmen är sju av dem så pass nya att de ännu inte lanserat en färdig produkt eller tjänst. Åtta är baserade i Stockholm.

”Samtliga Stockholmsbolag kommer sitta i våra lokaler. Vi blir väl 40 personer här nu. Men vi ser oss inte som en inkubator eftersom vi investerar i alla bolagen”, säger Anna Settman.

Shopping, spel och sociala nätverk står i fokus i den senaste vågen av bolag.

”Många bolag inom hälsa, mode, skönhet och träning har sökt sig till oss i år. En annan trend är att flera bolag är datadrivna, men en inbyggd intelligens i sin tjänst”, säger Anna Settman.

Anders Lindqvist och Anna Settman, grundare av The Springfield Project.

Hon är särskilt stolt över att andelen kvinnliga grundare är betydligt högre än vad som brukar vara fallet i startupsammanhang.

”Hälften av bolagen har kvinnor med i grundarteamet. Vi har haft en ambition från början att ha hälften-hälften. Tittar man lite annorlunda så hittar man de kvinnliga grundarna. Åldersspannet är dessutom stort, mellan 18 och 47. Det finns folk som är äldre än mig bland grundarna”, säger hon och skrattar.

Läs mer: Hälften kvinnor även i Stings nya startup-fält

Springfield Project ger inga garantier om följdinvesteringar. Men av de 14 bolag som ingick i de första två acceleratorrundorna, hösten 2014 och våren 2015, har hälften lyckats locka ytterligare kapital.

The Springfield Project startades 2014 av Anna Settman, som tidigare var vd på Aftonbladet, och Anders Lindqvist, tidigare partner på IT-Provider och Via Venture. Sedan dess har man dragit in 100 miljoner kronor i riskkapital för investeringar i startupbolag i tidiga skeden.

En av de tongivande investerarna är it-miljardären Staffan Persson, känd för sina investeringar i bolag som Eniro, Unibet och Dibs.


Här är listan på de 10 bolag som ingår i vårens acceleratorprogram:

Deeply me: En personlig shoppingtjänst som med hjälp av artificiell intelligens (AI) förutspår vad kunden är intresserad av för plagg.

Klue: Erbjuder experter digitalt som värderar och beskriver dina värdeföremål för en bättre affär, oavsett var du väljer att sälja dina föremål.

Naturligt snygg: Kallar sig Sveriges ledande destination inom ekologisk skönhet. 

The Folklore Company: Lyfter in broderiet i den digitala världen så att kunderna får designa sina egna broderimönster.

Saleskick: Ett digitalt verktyg som hjälper säljteam att enkelt motivera, coacha och administrera sina säljare.

Colooc: Digital stöldskyddssamverkan genom beacons och mobiler. 

Forgotten Key: En indiespelstudio som skapar atmosfäriska äventyr.

Go Frendly: En social plattform där primärt kvinnor kan hitta nya vänner i olika faser i livet.

Betspawn: En plattform för betting inom e-sport.

Sana: En AI-lärare (artificiell intelligens) som genererar individualiserade, engagerade och interaktiva förklaringar.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera