Under onsdagskvällen blev det klart. Tio unga techbolag släpps in i fjärde omgången av The Springfield Projects acceleratorsprogram. Riskkapitalbolaget har därmed investerat i totalt 33 startupbolag sedan första omgången under hösten 2014.
Vid 19-tiden stod hela gänget samlat utanför Springfields lokaler i A-house, som ligger i gamla Arkitekthögskolan i Stockholm.
”Över 100 bolag har sökt till denna omgång. De kommer från hela landet, vilket är roligt”, säger Anna Settman, medgrundare och partner på Springfield Project.
I vanlig ordning investerar Springfield Project upp till en halv miljon kronor per bolag (se lista nedan).
Av de tio som släpps in i värmen är sju av dem så pass nya att de ännu inte lanserat en färdig produkt eller tjänst. Åtta är baserade i Stockholm.
”Samtliga Stockholmsbolag kommer sitta i våra lokaler. Vi blir väl 40 personer här nu. Men vi ser oss inte som en inkubator eftersom vi investerar i alla bolagen”, säger Anna Settman.
Shopping, spel och sociala nätverk står i fokus i den senaste vågen av bolag.
”Många bolag inom hälsa, mode, skönhet och träning har sökt sig till oss i år. En annan trend är att flera bolag är datadrivna, men en inbyggd intelligens i sin tjänst”, säger Anna Settman.
Anders Lindqvist och Anna Settman, grundare av The Springfield Project.
Hon är särskilt stolt över att andelen kvinnliga grundare är betydligt högre än vad som brukar vara fallet i startupsammanhang.
”Hälften av bolagen har kvinnor med i grundarteamet. Vi har haft en ambition från början att ha hälften-hälften. Tittar man lite annorlunda så hittar man de kvinnliga grundarna. Åldersspannet är dessutom stort, mellan 18 och 47. Det finns folk som är äldre än mig bland grundarna”, säger hon och skrattar.
Läs mer: Hälften kvinnor även i Stings nya startup-fält
Springfield Project ger inga garantier om följdinvesteringar. Men av de 14 bolag som ingick i de första två acceleratorrundorna, hösten 2014 och våren 2015, har hälften lyckats locka ytterligare kapital.
The Springfield Project startades 2014 av Anna Settman, som tidigare var vd på Aftonbladet, och Anders Lindqvist, tidigare partner på IT-Provider och Via Venture. Sedan dess har man dragit in 100 miljoner kronor i riskkapital för investeringar i startupbolag i tidiga skeden.
En av de tongivande investerarna är it-miljardären Staffan Persson, känd för sina investeringar i bolag som Eniro, Unibet och Dibs.
Här är listan på de 10 bolag som ingår i vårens acceleratorprogram:
Deeply me: En personlig shoppingtjänst som med hjälp av artificiell intelligens (AI) förutspår vad kunden är intresserad av för plagg.
Klue: Erbjuder experter digitalt som värderar och beskriver dina värdeföremål för en bättre affär, oavsett var du väljer att sälja dina föremål.
Naturligt snygg: Kallar sig Sveriges ledande destination inom ekologisk skönhet.
The Folklore Company: Lyfter in broderiet i den digitala världen så att kunderna får designa sina egna broderimönster.
Saleskick: Ett digitalt verktyg som hjälper säljteam att enkelt motivera, coacha och administrera sina säljare.
Colooc: Digital stöldskyddssamverkan genom beacons och mobiler.
Forgotten Key: En indiespelstudio som skapar atmosfäriska äventyr.
Go Frendly: En social plattform där primärt kvinnor kan hitta nya vänner i olika faser i livet.
Betspawn: En plattform för betting inom e-sport.
Sana: En AI-lärare (artificiell intelligens) som genererar individualiserade, engagerade och interaktiva förklaringar.