Det svåra för ett företag som behöver anställa är inte bara att få in ansökningar, utan också att vaska fram rätt kandidater. Det är idén bakom den svenskgrundade rekryteringstjänsten Sqore, som använder tävlingar och utmaningar för att utvärdera jobbsökande kandidater innan de kopplas ihop med potentiella arbetsgivare.
"Vi gör jobbannonser på steroider", säger Gustav Borgefalk, en av bolagets medgrundare.
Bolaget grundades redan år 2010, då under namnet Student Competitions, och har tidigare sysslat främst med skräddarsydda lösningar för storföretagskunder. I fjol tog Sqore in 30 Mkr från riskkapitalbolaget Northzone. Samtidigt har tjänsten utvecklats för att fungera mer som en rekryteringsplattform, tänkt även för mindre företag.
År 2015 omsatte Sqore 27 Mkr, upp från 17 Mkr i fjol. Sqore har nu nära 500 000 registrerade användare på tjänsten, med möjlighet att nå mångdubbelt fler via samarbetspartners i bland annat utbildningsvärlden.
“Tillväxten drivs framförallt av onlineprodukten på sqore.com, som vi lanserade förra året. Det är bland små och medelstora bolag vi ser den riktiga tillväxten. Det är också en mycket mer skalbar marknad”, säger Gustav Borgefalk, medgrundare på Sqore.
Sqores affärsmodell bygger på en fast kostnad per annons. Tillkommer gör kostnader för marknadsföring och synlighet.
Nu är planen att växa användarskaran globalt. Gustav Borgefalk hoppas på stort genomslag bland annat i universitetsvärlden.
“Systemet fungerar väldigt bra för att hitta kandidater till olika program. Tävlingsmetodiken gör att vi kan hitta bra kandidater oavsett vad de har för utbildningsbakgrund”, säger Gustav Borgefalk.
Lärosäten som London Business School, Warwick University, handelshögskolan HEC i Paris, Parsons School of Design i New York samt KTH, Chalmers och Lunds Universitet använder redan verktyget, säger han.
Bland övriga kunder märks storföretag som IBM, Shell Ikea, Electrolux och Schibsted-koncernen.
Resultatet för 2015 landade under nollstrecket. Men borträknat de investeringar som bolaget gör i produktutveckling gör verksamheten en liten vinst, fortsätter Gustav Borgefalk.
“Tittar du på kärnverksamheten så är den lönsam. Det är det vi har som mått på framgång”, säger han.
Bolagets framtida finansieringsplaner, och hur länge pengarna i kassan kommer att räcka, vill han inte kommentera:
“Vi får se hur det utvecklar sig. Just nu så rullar företaget starkt och vi har pengar kvar. Men vi vill ut i Europa och vi har ganska aggressiva försäljningsmål för året”, säger Gustav Borgefalk.
Läs mer: Creandum och Northzone miljonsatsar på ”Uber för bussar”