Hoppa till innehållet

Sqore lyfter med Northzone-pengar

Rekryteringstjänsten Sqore, med bland andra riskkapitalbolaget Northzone i ägarkretsen, växte rejält under 2015. Bolaget har nu nära en halv miljon registrerade medlemmar och omsatte i fjol 27 Mkr.

Robert Lyngman, Niklas Jungegård och Gustav Borgefalk, tre av Sqores fyra grundare.
Robert Lyngman, Niklas Jungegård och Gustav Borgefalk, tre av Sqores fyra grundare.Foto: Oskar Omne

Det svåra för ett företag som behöver anställa är inte bara att få in ansökningar, utan också att vaska fram rätt kandidater. Det är idén bakom den svenskgrundade rekryteringstjänsten Sqore, som använder tävlingar och utmaningar för att utvärdera jobbsökande kandidater innan de kopplas ihop med potentiella arbetsgivare.

"Vi gör jobbannonser på steroider", säger Gustav Borgefalk, en av bolagets medgrundare. 

Bolaget grundades redan år 2010, då under namnet Student Competitions, och har tidigare sysslat främst med skräddarsydda lösningar för storföretagskunder. I fjol tog Sqore in 30 Mkr från riskkapitalbolaget Northzone. Samtidigt har tjänsten utvecklats för att fungera mer som en rekryteringsplattform, tänkt även för mindre företag.

År 2015 omsatte Sqore 27 Mkr, upp från 17 Mkr i fjol. Sqore har nu nära 500 000 registrerade användare på tjänsten, med möjlighet att nå mångdubbelt fler via samarbetspartners i bland annat utbildningsvärlden.

“Tillväxten drivs framförallt av onlineprodukten på sqore.com, som vi lanserade förra året. Det är bland små och medelstora bolag vi ser den riktiga tillväxten. Det är också en mycket mer skalbar marknad”, säger Gustav Borgefalk, medgrundare på Sqore.

Sqores affärsmodell bygger på en fast kostnad per annons. Tillkommer gör kostnader för marknadsföring och synlighet.

Nu är planen att växa användarskaran globalt. Gustav Borgefalk hoppas på stort genomslag bland annat i universitetsvärlden.

“Systemet fungerar väldigt bra för att hitta kandidater till olika program. Tävlingsmetodiken gör att vi kan hitta bra kandidater oavsett vad de har för utbildningsbakgrund”, säger Gustav Borgefalk.

Lärosäten som London Business School, Warwick University, handelshögskolan HEC i Paris, Parsons School of Design i New York samt KTH, Chalmers och Lunds Universitet använder redan verktyget, säger han.

Bland övriga kunder märks storföretag som IBM, Shell Ikea, Electrolux och Schibsted-koncernen.

Resultatet för 2015 landade under nollstrecket. Men borträknat de investeringar som bolaget gör i produktutveckling gör verksamheten en liten vinst, fortsätter Gustav Borgefalk.

“Tittar du på kärnverksamheten så är den lönsam. Det är det vi har som mått på framgång”, säger han.

Bolagets framtida finansieringsplaner, och hur länge pengarna i kassan kommer att räcka, vill han inte kommentera:

“Vi får se hur det utvecklar sig. Just nu så rullar företaget starkt och vi har pengar kvar. Men vi vill ut i Europa och vi har ganska aggressiva försäljningsmål för året”, säger Gustav Borgefalk.

Läs mer: Creandum och Northzone miljonsatsar på ”Uber för bussar”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera