Hoppa till innehållet

Staffan Persson dumpar hela innehavet i Eniro

Miljardären Staffan Persson ingår inte längre i krisdrabbade Eniros ägarkrets. I somras sålde han av hela sitt innehav i bolaget.

I fjol stod det klart att Staffan Persson, en av den svenska internetbranschens mest inflytelserika investerare, skulle lämna Eniros styrelse. Då uppgick hans innehav i bolaget till strax över 7 procent.

Nu har Staffan Persson sålt av hela sitt innehav, rapporterar Breakit.

Det var i slutet av juni som Staffan Persson gjorder sig av med 25 miljoner aktier i bolaget till ett värde av sammanlagt 19 miljoner kronor. Det framgår av data insamlad av ägartjänsten Holdings.

”Jag har aldrig varit aktieägare i ett bolag där så många medarbetare haft så litet intresse i att bolaget går bra”, säger Staffan Persson till Breakit.

”Min känsla är att Eniro var ett oskönt magplask ungefär som att bli uppskörtad på Kiviks marknad”‚ säger han.

På onsdagen meddelade Eniro att bolaget skulle se över vilka delar av företaget som kan bli aktuella för avyttring efter att flera gånger de senaste åren leverat sämre resultat än väntat.

Sedan förra hösten har Eniros aktie tappat två tredjedelar av sitt värde. Aktien stod strax före klockan 14 på onsdagen i 0,47 kronor.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera