Hoppa till innehållet

”Stalltips: Spotify kommer att köpa Soundcloud”

”Om man får tro Daniel Ek kommer Spotify att köpa Soundcloud innan bolaget börsnoteras”, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är nyhetschef och reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är nyhetschef och reporter på Di Digital.Foto: Joey Abrait

När TV4 i helgen intervjuade Daniel Ek blev det mycket snack om svensk sommar och att hitta sig själv bortom Stureplan.

Men innan pratstunden tog slut hann Spotifys vd antyda på klarast möjliga sätt att han funderar på att köpa Soundcloud. Ja, svenskgrundade Soundcloud som i våras lanserade ”Spotify-dödaren” Soundcloud Go.

Låt mig förklara.

Det Daniel Ek efterlyser kan Soundcloud erbjuda.

Såhär lät en bit av intervjun mellan Daniel Ek och TV4:s vd Casten Almqvist:

Daniel Ek: ”De nästa tio åren tror vi att det kommer att finnas otroligt många fler som kommer att skapa musik. Barriärerna för att skapa har blivit mycket, mycket lägre.”

Han fortsätter:

Daniel Ek: ”Spotify har i dag två miljoner artister på plattformen. De nästa tio åren handlar för oss jättemycket om att se till att ännu fler av de här artisterna kan leva på sin musik, och att föra ihop dem med en ny publik. Det våra användare säger i dag är ’presentera mig för ny musik’. Det artisterna säger är ’hjälp mig hitta min publik’. Det är egentligen två sidor av samma mynt.”

Casten Almqvist: ”Det är en direktdialog mellan artister och användaren?”

Daniel Ek: ”Ja, att försöka koppla ihop dem och hitta möjligheter för artister att uttrycka sig och för användare att ge feedback till artister.”

Grejen är bara att artisterna inte finns på Spotify. De finns på Soundcloud.

Den Berlinbaserade musiktjänsten är en plattform som miljoner av artister är med och skapar. Musikskaparna – alla från Ji Nilsson till Kanye West – laddar upp eget material till Soundcloud och släpper en låt där inom ett lopp av minuter.

För att nå Spotify måste en mindre artist skicka sin låt till en distributör och vänta ett par veckor innan låten dyker upp.

Artisterna finns inte på Spotify. De finns på Soundcloud.

På Soundcloud tar artisterna del av kommentarer och ser vilka andra sajter som plockar upp deras låtar. Den enkla kommentarsfunktion och det Twitter-liknande flödet av musik korsar det sociala nätverket med en musikplattform på ett betydligt effektivare sätt än Spotifys samarbete med Facebook.

Soundcloud kurerar också musik på ett mer naturligt sätt än Spotify hittills har åstadkommit.

Enligt Eric Wahlforss, en av Soundclouds två grundare, har det att göra med att tjänsten redan från början har utgått från en ”community” av musikintresserade användare. När en låt på Soundcloud tar slut övergår den ofta i ett liknande spår. Allt baseras på lyssnardata.

Mycket av det som Daniel Ek efterlyser – en större skara med småskaliga artister som är i konstant dialog med sina lyssnare – kan Soundcloud erbjuda.

Det enda som fattas är ett sätt för artister att tjäna pengar. Det har aldrig varit Soundclouds starka sida. Däremot är det Spotifys.

Om Spotifys nästa tio år verkligen ska se ut på det sätt som Daniel Ek beskriver finns det en fullkomligt uppenbar genväg: att köpa Soundcloud, som dessutom ryktas vara till försäljning.

Frågan är väl dels om Spotify, som inte gjort sig känt för stora uppköp, kan tänka sig att göra ett undantag. Med en stundande börsnotering är det inte otänkbart. Sedan handlar det om man tycker att prislappen på 1 miljard dollar är rimlig.

Antagligen inte. Men ibland går saker till reapris.

Läs mer: Dags att börstrolla, Daniel Ek!

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera