Starbreeze redovisar starka siffror för årets tredje kvartal. Nettoomsättningen uppgick till 103 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 106 procent jämfört med samma period i fjol.
Rörelseresultat (ebitda) landade på 19,2 Mkr för det tredje kvartalet 2016, jämfört med 8,4 Mkr under motsvarande period i fjol. Resultatet per aktie uppgick till 0:08 kronor.
Läs även: Första AP-fonden investerar i Starbreeze
Resultatet efter skatt uppgick till 20,4 Mkr, jämfört med 6,4 Mkr under samma period i fjol.
Starbreeze, som handlas på First North, går vidare med planer på att byta börslista och siktar på att under 2017 ta bolaget till den fullt reglerade marknaden i Stockholm. Det uppger vd Bo Andersson Klint i delårsrapporten.
”Allt eftersom våra planer växer och utökas utanför den traditionella spelutvecklarrollen känner vi att tiden är mogen för att ta nästa steg och vidga våra vyer. Att byta lista till huvudmarknaden hjälper oss även att svara upp mot de internationella förfrågningar vi får från utländska investerare” skriver vd:n.
Initialt steg aktien och var som mest upp över 3 procent. Men sedan föll aktien tillbaka och strax efter klockan 14 på torsdagen var aktien nere på minus 3 procent. Följ kursen här. Men 2016 har ändå varit ett succéår för Starbreeze-aktien och den har stigit med över 30 procent.
Läs även: Starbreeze om VR-köpet: ”Finns det möjligheter så tar vi dem”
Starbreeze har även beslutat att inte gå vidare med leksaksspelet Geminose vad gäller just lanseringen av fysiska leksaker. I stället ser bolaget nu över möjligheterna att förändra den befintliga spelkoden så att det kan släppas som en fristående produkt, oberoende av fysiska leksaker.
”Olyckligtvis har det visat sig att klimatet för ”toys-to-life”-konceptet med dess lagerkrav under de senaste två åren svalnat betydligt”, skriver vd Bo Andersson Klint i delårsrapporten.
”För Geminose har vi fram tills väldigt nyligen förhandlat länge och väl med en mycket framstående potentiell partner inom leksaksindustrin, men har gemensamt bestämt oss för att inte gå vidare. Med oss tar vi god feedback på franchiset i helhet och siktar nu på att leverera produkten digitalt medan vi fortsatt söker andra lösningar för de fysiska leksakerna”, skriver han vidare.
Direkt / Di Digital