Hoppa till innehållet

Starbreeze dubblar vinsten och stiger på börsen

Spelutvecklaren Starbreeze rapporterar en tillväxt på drygt 40 procent under årets andra kvartal. Intäktsfallet för Payday 2 kompenseras väl av nya spelet Dead by Daylight, som sålt mer än en miljon exemplar. Aktien stiger på torsdagsmorgonen.

Starbreeze vd Bo Andersson Klint med bolagets VR-headset
Starbreeze vd Bo Andersson Klint med bolagets VR-headsetFoto: Peter Lundegårdh

Spelutvecklaren Starbreeze steg på börsen sedan bolaget under torsdagsmorgonen rapporterat en rekordhög nettoomsättning på 102,6 miljoner kronor under perioden april-juni. Det motsvarar en tillväxt om 43 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Totala intäkter uppgick till 143,6 miljoner kronor.

Trettio minuter efter börsens öppning hade Starbreeze aktie stigit med drygt 5 procent till 21,8 kronor. Följ kursen här.

Under kvartalet stod succéspelet Payday2 för 62,6 Mkr av nettoomsättningen, vilket kan jämföras med 71,1 Mkr under motsvarande period i fjol.

Vår närvaro i Los Angeles är nu viktigare än någonsin

Under kvartalet förvärvade Starbreeze (NTL) de utestående rättigheterna till Payday-spelen, vilket ger bolaget full kontroll över framtida utveckling och kommersialisering av Payday 2 och Payday för mobila plattformar. Affären medförde en engångseffekt om 19,9 Mkr på kvartalets intäkter.

I juni meddelade Starbreeze att Dead by Daylight hade sålts i mer än 270 000 exemplar, en vecka efter lansering. Därmed hade man täckt investeringen och kostnaden för spelet, och mer därtill, enligt rapporten. Spelet har nu sålts i mer än en miljon exemplar.

Nya spelet Dead by Daylight stod för hela 39,9 Mkr av nettoomsättningen. Spelet har gått att förbeställa sedan Starbreeze, tillsammans med den kanadensiska studion Behaviour, aviserade det i april.

Starbreeze resultat efter skatt uppgick till 21,3 Mkr, att jämföra med 9,5 Mkr under samma period i fjol. Resultat per aktie efter utspädning mer än dubblades till 0,09 kronor.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till minus 41,8 Mkr, men likvida medel uppgick ändå till 328,4 Mkr.

I sin kommentar utlovar vd Bo Andersson Klint lönsam tillväxt även i framtiden.

”Jag är övertygad om att vi är på rätt spår inför framtiden, något marknadens varma mottagande av Dead by Daylight har visat. Och med Payday som pålitlig intäktskälla och mallen för vår utvecklingsmodell, bevisar vi med Dead by Daylight att det är en repeterbar modell. Jag är därför övertygad om att vårt nästa stora släpp, RAID: World War II från vår partner Lion Game Lion, ytterligare kommer att befästa Starbreeze affärsmodell”, säger han i ett skriftligt uttalande.

Vid sidan av Payday2 och Dead by Dayligt har Starbreeze många andra järn i elden. Inte minst satsar bolaget på att utveckla VR, virtuell verklighet, med sin satsning Star VR samt åtskilliga avsiktsförklaringar om samriskbolag med stora branschaktörer.

På filmfestivalen i Cannes i maj lanserades exempelvis bolagets första egenproducerade filmiska VR-upplevelse med namnet ”Cockatoo Spritz”, regisserad av Stephane Barbato. I samband med detta tecknade Starbreeze och hårdvarubolaget Acer en avsiktsförklaring gällande att bilda ett samriskbolag för det egna systemet Star VR HMD.

Målet för samriskbolaget är att samarbeta kring konstruktion, tillverkning, marknadsföring och försäljning av Star VR HMD till den professionella och destinationsbaserade underhållningsmarknaden.

Bolaget har även rapporterat att IMAX i maj valde Starbreeze som samarbetspartner för sin satsning på platsbaserad Virtual Reality-upplevelser. Parterna har tecknat en avsiktsförklaring att ingå ett samriskbolag för att skapa ett koncept för destinationsbaserade VR-upplevelser under IMAX varumärke, där bolagen är likvärdiga partners, enligt årsredovisningen. Under 2016 avser parterna att öppna sex VR-center. Blir projektet framgångsrikt är avsikten att rulla ut konceptet globalt, heter det.

I maj tecknade Starbreeze även en avsiktsförklaring att bilda ett joint venture med koreanska spelbolaget Smilegate för en distributionsplattform för Virtual Reality-innehåll anpassat till Star VR HMD. Båda parter siktar på ett samarbete kring utveckling och marknadsföring av plattformen för distribution av underhållning.

”Vår närvaro i Los Angeles är nu viktigare än någonsin för våra VR- och affärsutvecklings-team. LA, en av västvärldens viktigaste hubbar för underhållning och VR, blir hem för vårt första pilot-center för VR med IMAX, granne med Silicon Valley, och idag en viktig bas för Starbreeze. Etableringen i LA har öppnat upp nya kontaktytor för oss och starkt bidragit till de samarbeten vi inlett på VR-området. Investeringen vi initialt gjorde i kontoret har därmed betalat sig flera gånger om”, säger vd Bo Andersson Klint i rapporten.

I juni annonserade Starbreeze att man förvärvat det franska toys-to-life, VR och AR-teknologiföretaget Epawn.

Under juli 2016 uppgick intäkterna från Dead by Daylight, via PC-plattformen Steam, till 24,2 Mkr.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera