Spelbolaget Starbreeze fördubblade under det fjärde kvartalet 2016 både vinst och försäljning. Omsättningen steg med 103 procent till 99,4 miljoner kronor. Resultatet före skatt steg med 130 procent till 32,3 miljoner kronor. Ebitda landade på 38,8 miljoner kronor jämfört med 15,2 miljoner kronor under fjärde kvartalet året innan.
Starbreeze aktie var vid 09.10-tiden upp drygt 6 procent.
"Det är en solid utveckling som visar vår förmåga att leverera lönsamhet medan vi skalar upp vår verksamhet för att framtidsäkra fortsatt tillväxt", kommenterar Starbreeze vd Bo Andersson Klint rapporten.
Starbreeze noterar att spelet Dead by Daylight som har sålt i över 1,8 miljoner exemplar till PC har blivit en ekonomisk succé. Spelet bidrog med 54,6 miljoner kronor i omsättning under kvartalet.
Under andra kvartalet i år släpps spelet även på konsolmarknaden.
Läs mer: High score för svenska spelbolag
Spelet Payday genererade 37,2 miljoner kronor under kvartalet jämfört med 47,7 miljoner kronor samma kvartal året innan. Payday 3 är nu i full design-fas skriver Bo Andersson Klint, men noterar att projektet kommer få ta den tid det tar.
Bolaget skriver att StarVR inte har börjat leverera större volymer, men att intresset för VR-satsningen har varit stort. Det ger en bra position när massproduktionen startar under 2017, noterar Starbreeze. Bolaget tror att en version under året kommer att inkludera Tobiis ögonstyrning.
"Vi strävar efter att på sikt göra både utveckling av headset och försäljning av VR-innehåll till en betydande affär för Starbreeze", skriver Bo Andersson Klint i vd-ordet.
Läs mer: Starbreeze om VR-köpet: ”Finns det möjligheter så tar vi dem”