”Vi är jättenöjda med att vårt spel Payday fortsätter att leverera tillväxt. Payday2 släpptes ju i augusti 2013 och har levererat tillväxt fem kvartal i rad”, säger Starbreeze finanschef Sebastian Ahlskog.
Bolagets nettoomsättning uppgick till 48,9 Mkr under räkenskapsårets andra kvartal, vilket motsvarar en tillväxt på 3 procent jämfört med samma period året innan. Resultat före skatt backade dock med 6,4 Mkr till 14 Mkr.
En halvtimme efter börsens öppning hade b-aktien stigit med en knapp procent till 15,4 kronor. Följ kursen i realtid på Di.se.
Spelutvecklaren och förläggaren Starbreeze har gjort en fantastisk börsresa det senaste året med en uppgång på hela 342 procent och ett börsvärde på närmare 3,6 miljarder kronor inför torsdagens rapport. Sedan årsskiftet har aktien dock pendlat kring nollan.
Årets största positiva nyhet levererades den 21 januari då Starbreeze meddelade att den koreanska speljätten Smilegate köper in sig i bolaget. Aktien rusade med 24 procent på beskedet.
Starbreeze gjorde då en riktad nyemission till Smilegate på 129 miljoner kronor, efter utspädning motsvarande 4,9 procent av rösterna och 3,5 procent av aktiekapitalet.
Läs mer: Koreansk speljätte gör storinvestering i Starbreeze - aktien rusar
I samband med affären fick Starbreeze uppgiften är att göra ett nytt så kallat co-op spel av Crossfire för den västerländska marknaden.
”Det blir ett helt nytt pc-spel baserat på vår spelmotor Valhalla”, sa Bo Andersson Klint då.
Sedan dess har Smilegates investeringschef Joon Ho Sung valts in i Sterbreeze styrelse.
Starbreeze har i dag 125 anställda, inklusive konsulter.
”Men vi rekryterar till 20 positioner just nu. En av de största nyheterna är ju vårt avtal med Smilegate där vi fått uppdrag att utveckla vår egen version av deras största franchise Crossfire. Vi kommer att behöva starta ytterligare ett utvecklingsteam”, säger Maeva Sponbergs, chef för investerarrelationer på Starbreeze.
Starbreeze ska därmed ha tre utvecklingsteam. En för spelet Overkill’s The Walking Dead, en för Payday2 och en ny för Crossfire.
Utöver detta bedriver man även förlagsverksamhet och ett projekt inom virtual reality som kallas ”StarVR”, där man även utvecklat en egen VR-hjälm.
Projekten tynger förnärvarande bolagets likvida medel som minskat från 184,4 Mkr till 85,4 Mkr under den senaste 12-månadersperioden, enligt rapporten.
”Expansionen vi gör kostar en del. Under kvartalet brände vi närmare 39 Mkr. Det är främst våra förläggaraffärer som drar likvida medel”, säger finanschef Sebastian Ahlskog.
Starbreeze finansierar bland annat utvecklingen av spelet Dead by Daylight av kanadensiska Behaviour som släppas senare i år.
Även utvecklingen av ”StarVR” kostar pengar.
”Vi har precis utannonserat öppnandet av en VR-arkad i Los Angeles. Det ger oss en fantastisk bas att testa olika VR-upplevelser på. Vi kan då se hur vi bör utveckla vår hårdvara och våra spelupplevelser framöver”, säger Maeva Sponbergs.
Efter torsdagens rapport går Starbreeze över till kalenderår. Nästa rapport blir för första kvartalet 2016 och levereras den 12 maj.
Smilegate startade 2002, har sitt högkvarter i Seoul och omsatte 2014 cirka 425 miljoner dollar, drygt 3,6 miljarder kronor. Bolagets överlägset största succé hittills är Crossfire, en förstapersonskjutare, FPS, som påminner starkt om Counter Strike. Det uppges ha 500 miljoner spelare utspritt på 80 länder i världen.