Hoppa till innehållet

Starbreeze ökar omsättningen och stiger på börsen

Spelutvecklaren Starbreeze aktiekurs steg något sedan man rapporterat en nettoomsättning upp 3 procent det senaste kvartalet. Resultat före skatt backade dock något.

Starbreeze vd Bo Andersson Klint.
Starbreeze vd Bo Andersson Klint.

”Vi är jättenöjda med att vårt spel Payday fortsätter att leverera tillväxt. Payday2 släpptes ju i augusti 2013 och har levererat tillväxt fem kvartal i rad”, säger Starbreeze finanschef Sebastian Ahlskog.

Bolagets nettoomsättning uppgick till 48,9 Mkr under räkenskapsårets andra kvartal, vilket motsvarar en tillväxt på 3 procent jämfört med samma period året innan. Resultat före skatt backade dock med 6,4 Mkr till 14 Mkr.

En halvtimme efter börsens öppning hade b-aktien stigit med en knapp procent till 15,4 kronor. Följ kursen i realtid på Di.se.

Spelutvecklaren och förläggaren Starbreeze har gjort en fantastisk börsresa det senaste året med en uppgång på hela 342 procent och ett börsvärde på närmare 3,6 miljarder kronor inför torsdagens rapport. Sedan årsskiftet har aktien dock pendlat kring nollan.

Årets största positiva nyhet levererades den 21 januari då Starbreeze meddelade att den koreanska speljätten Smilegate köper in sig i bolaget. Aktien rusade med 24 procent på beskedet.

Starbreeze gjorde då en riktad nyemission till Smilegate på 129 miljoner kronor, efter utspädning motsvarande 4,9 procent av rösterna och 3,5 procent av aktiekapitalet.

Läs mer: Koreansk speljätte gör storinvestering i Starbreeze - aktien rusar

I samband med affären fick Starbreeze uppgiften är att göra ett nytt så kallat co-op spel av Crossfire för den västerländska marknaden.

”Det blir ett helt nytt pc-spel baserat på vår spelmotor Valhalla”, sa Bo Andersson Klint då.

Sedan dess har Smilegates investeringschef Joon Ho Sung valts in i Sterbreeze styrelse.

Starbreeze har i dag 125 anställda, inklusive konsulter.

”Men vi rekryterar till 20 positioner just nu. En av de största nyheterna är ju vårt avtal med Smilegate där vi fått uppdrag att utveckla vår egen version av deras största franchise Crossfire. Vi kommer att behöva starta ytterligare ett utvecklingsteam”, säger Maeva Sponbergs, chef för investerarrelationer på Starbreeze.

Starbreeze ska därmed ha tre utvecklingsteam. En för spelet Overkill’s The Walking Dead, en för Payday2 och en ny för Crossfire.

Utöver detta bedriver man även förlagsverksamhet och ett projekt inom virtual reality som kallas ”StarVR”, där man även utvecklat en egen VR-hjälm.

Projekten tynger förnärvarande bolagets likvida medel som minskat från 184,4 Mkr till 85,4 Mkr under den senaste 12-månadersperioden, enligt rapporten.

”Expansionen vi gör kostar en del. Under kvartalet brände vi närmare 39 Mkr. Det är främst våra förläggaraffärer som drar likvida medel”, säger finanschef Sebastian Ahlskog.

Starbreeze finansierar bland annat utvecklingen av spelet Dead by Daylight av kanadensiska Behaviour som släppas senare i år.

Även utvecklingen av ”StarVR” kostar pengar.

”Vi har precis utannonserat öppnandet av en VR-arkad i Los Angeles. Det ger oss en fantastisk bas att testa olika VR-upplevelser på. Vi kan då se hur vi bör utveckla vår hårdvara och våra spelupplevelser framöver”, säger Maeva Sponbergs.

Efter torsdagens rapport går Starbreeze över till kalenderår. Nästa rapport blir för första kvartalet 2016 och levereras den 12 maj.

Smilegate startade 2002, har sitt högkvarter i Seoul och omsatte 2014 cirka 425 miljoner dollar, drygt 3,6 miljarder kronor. Bolagets överlägset största succé hittills är Crossfire, en förstapersonskjutare, FPS, som påminner starkt om Counter Strike. Det uppges ha 500 miljoner spelare utspritt på 80 länder i världen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera