Hoppa till innehållet

Starbreeze om VR-köpet: ”Finns det möjligheter så tar vi dem”

Spelbolaget Starbreeze köper belgiska Nozon för 70 Mkr. Framförallt är det en särskild teknik för VR-omvandling som lockar.

Bo Andersson Klint är Starbreeze vd.
Bo Andersson Klint är Starbreeze vd.

Starbreeze förvärvar Nozon för 7,1 miljoner euro, varav 4,6 miljoner betalas kontant och 2,5 miljoner euro i nyemitterade Starbreeze B-aktier. Nozon är ett belgiskt bolag som har skapat Visual Effects Studio och Presenz-tekniken och som 2015 hade intäkter på 2,3 miljoner euro. Det framgår av ett pressmeddelande.

Det är just den ”jättespännande” Presenz-tekniken som främst intresserar Starbreeze, säger IR-ansvariga Maeva Sponbergs.

Prezenz-tekniken är en så kallad plugin som till exempel kan konvertera inspelad film till en VR-miljö. Om man till exempel har skannat in rummet man sitter i via en 3D-kamera kan tekniken även hjälpa till att rendera rummet så att det går att uppleva i VR.

”Det är ett plugin som fungerar i vilken vanlig teknisk pipeline som helst. Hur man producerar film och spel. Har du en Hollywood-film med existerande CGI-assets kan man använda vårt plugin för att virtualisera det innehållet och skicka ut i en VR-miljö”, säger Maeva Sponbergs.

Att producera långfilmer är dock inte särskilt aktuellt för Starbreeze just nu.

”Featurefilm är inget vi gör in house men det vi gör är filmer som introduktioner till våra spel. Det ligger närmst.”

Läs mer: Första AP-fonden investerar i Starbreeze

Vidare har parterna kommit överens om en tioårig så kallad earn-out-period för grundarna av Nozon baserat på den finansiella utvecklingen av Presenz.

Denna prestationsbaserade tilläggsköpeskilling blir giltig efter Starbreeze har fått tillbaka 2 miljoner euro av sin investering. Under earn-out-perioden kommer Strabreeze att betala en procentandel på vissa intäkter som gynnats av Presenz-tekniken.

Läs mer: Imax och Starbreeze rullar ut VR-satsning 2018

Köpet av Nozon är Starbreezes tredje förvärv sedan förra höstens köp av den franska studion Infiniteye. Under året har man även annonserat en rad samarbeten med utländska bolag.

Starbreeze utesluter inte ytterligare förvärv.

”Det får man se i framtiden. Framförallt är vi opportunistiska. Finns det möjligheter så tar vi dem”‚ säger Maeva Sponbergs.

Direkt/Di Digital

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera