Spelutvecklaren Starbreeze steg på börsen sedan bolaget under torsdagsmorgonen rapporterat en rekordhög nettoomsättning på 102,6 miljoner kronor under perioden april-juni. Det motsvarar en tillväxt om 43 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Totala intäkter uppgick till 143,6 miljoner kronor.
Trettio minuter efter börsens öppning hade Starbreeze aktie stigit med drygt 5 procent till 21,8 kronor. Följ kursen här.
Under kvartalet stod succéspelet Payday2 för 62,6 Mkr av nettoomsättningen, vilket kan jämföras med 71,1 Mkr under motsvarande period i fjol.
Vår närvaro i Los Angeles är nu viktigare än någonsin
Under kvartalet förvärvade Starbreeze (NTL) de utestående rättigheterna till Payday-spelen, vilket ger bolaget full kontroll över framtida utveckling och kommersialisering av Payday 2 och Payday för mobila plattformar. Affären medförde en engångseffekt om 19,9 Mkr på kvartalets intäkter.
I juni meddelade Starbreeze att Dead by Daylight hade sålts i mer än 270 000 exemplar, en vecka efter lansering. Därmed hade man täckt investeringen och kostnaden för spelet, och mer därtill, enligt rapporten. Spelet har nu sålts i mer än en miljon exemplar.
Nya spelet Dead by Daylight stod för hela 39,9 Mkr av nettoomsättningen. Spelet har gått att förbeställa sedan Starbreeze, tillsammans med den kanadensiska studion Behaviour, aviserade det i april.
Starbreeze resultat efter skatt uppgick till 21,3 Mkr, att jämföra med 9,5 Mkr under samma period i fjol. Resultat per aktie efter utspädning mer än dubblades till 0,09 kronor.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till minus 41,8 Mkr, men likvida medel uppgick ändå till 328,4 Mkr.
I sin kommentar utlovar vd Bo Andersson Klint lönsam tillväxt även i framtiden.
”Jag är övertygad om att vi är på rätt spår inför framtiden, något marknadens varma mottagande av Dead by Daylight har visat. Och med Payday som pålitlig intäktskälla och mallen för vår utvecklingsmodell, bevisar vi med Dead by Daylight att det är en repeterbar modell. Jag är därför övertygad om att vårt nästa stora släpp, RAID: World War II från vår partner Lion Game Lion, ytterligare kommer att befästa Starbreeze affärsmodell”, säger han i ett skriftligt uttalande.
Vid sidan av Payday2 och Dead by Dayligt har Starbreeze många andra järn i elden. Inte minst satsar bolaget på att utveckla VR, virtuell verklighet, med sin satsning Star VR samt åtskilliga avsiktsförklaringar om samriskbolag med stora branschaktörer.
På filmfestivalen i Cannes i maj lanserades exempelvis bolagets första egenproducerade filmiska VR-upplevelse med namnet ”Cockatoo Spritz”, regisserad av Stephane Barbato. I samband med detta tecknade Starbreeze och hårdvarubolaget Acer en avsiktsförklaring gällande att bilda ett samriskbolag för det egna systemet Star VR HMD.
Målet för samriskbolaget är att samarbeta kring konstruktion, tillverkning, marknadsföring och försäljning av Star VR HMD till den professionella och destinationsbaserade underhållningsmarknaden.
Bolaget har även rapporterat att IMAX i maj valde Starbreeze som samarbetspartner för sin satsning på platsbaserad Virtual Reality-upplevelser. Parterna har tecknat en avsiktsförklaring att ingå ett samriskbolag för att skapa ett koncept för destinationsbaserade VR-upplevelser under IMAX varumärke, där bolagen är likvärdiga partners, enligt årsredovisningen. Under 2016 avser parterna att öppna sex VR-center. Blir projektet framgångsrikt är avsikten att rulla ut konceptet globalt, heter det.
I maj tecknade Starbreeze även en avsiktsförklaring att bilda ett joint venture med koreanska spelbolaget Smilegate för en distributionsplattform för Virtual Reality-innehåll anpassat till Star VR HMD. Båda parter siktar på ett samarbete kring utveckling och marknadsföring av plattformen för distribution av underhållning.
”Vår närvaro i Los Angeles är nu viktigare än någonsin för våra VR- och affärsutvecklings-team. LA, en av västvärldens viktigaste hubbar för underhållning och VR, blir hem för vårt första pilot-center för VR med IMAX, granne med Silicon Valley, och idag en viktig bas för Starbreeze. Etableringen i LA har öppnat upp nya kontaktytor för oss och starkt bidragit till de samarbeten vi inlett på VR-området. Investeringen vi initialt gjorde i kontoret har därmed betalat sig flera gånger om”, säger vd Bo Andersson Klint i rapporten.
I juni annonserade Starbreeze att man förvärvat det franska toys-to-life, VR och AR-teknologiföretaget Epawn.
Under juli 2016 uppgick intäkterna från Dead by Daylight, via PC-plattformen Steam, till 24,2 Mkr.