Hoppa till innehållet

Starbreeze dubblar vinsten och stiger på börsen

Spelutvecklaren Starbreeze rapporterar en tillväxt på drygt 40 procent under årets andra kvartal. Intäktsfallet för Payday 2 kompenseras väl av nya spelet Dead by Daylight, som sålt mer än en miljon exemplar. Aktien stiger på torsdagsmorgonen.

Starbreeze vd Bo Andersson Klint med bolagets VR-headset
Starbreeze vd Bo Andersson Klint med bolagets VR-headsetFoto: Peter Lundegårdh

Spelutvecklaren Starbreeze steg på börsen sedan bolaget under torsdagsmorgonen rapporterat en rekordhög nettoomsättning på 102,6 miljoner kronor under perioden april-juni. Det motsvarar en tillväxt om 43 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Totala intäkter uppgick till 143,6 miljoner kronor.

Trettio minuter efter börsens öppning hade Starbreeze aktie stigit med drygt 5 procent till 21,8 kronor. Följ kursen här.

Under kvartalet stod succéspelet Payday2 för 62,6 Mkr av nettoomsättningen, vilket kan jämföras med 71,1 Mkr under motsvarande period i fjol.

Vår närvaro i Los Angeles är nu viktigare än någonsin

Under kvartalet förvärvade Starbreeze (NTL) de utestående rättigheterna till Payday-spelen, vilket ger bolaget full kontroll över framtida utveckling och kommersialisering av Payday 2 och Payday för mobila plattformar. Affären medförde en engångseffekt om 19,9 Mkr på kvartalets intäkter.

I juni meddelade Starbreeze att Dead by Daylight hade sålts i mer än 270 000 exemplar, en vecka efter lansering. Därmed hade man täckt investeringen och kostnaden för spelet, och mer därtill, enligt rapporten. Spelet har nu sålts i mer än en miljon exemplar.

Nya spelet Dead by Daylight stod för hela 39,9 Mkr av nettoomsättningen. Spelet har gått att förbeställa sedan Starbreeze, tillsammans med den kanadensiska studion Behaviour, aviserade det i april.

Starbreeze resultat efter skatt uppgick till 21,3 Mkr, att jämföra med 9,5 Mkr under samma period i fjol. Resultat per aktie efter utspädning mer än dubblades till 0,09 kronor.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till minus 41,8 Mkr, men likvida medel uppgick ändå till 328,4 Mkr.

I sin kommentar utlovar vd Bo Andersson Klint lönsam tillväxt även i framtiden.

”Jag är övertygad om att vi är på rätt spår inför framtiden, något marknadens varma mottagande av Dead by Daylight har visat. Och med Payday som pålitlig intäktskälla och mallen för vår utvecklingsmodell, bevisar vi med Dead by Daylight att det är en repeterbar modell. Jag är därför övertygad om att vårt nästa stora släpp, RAID: World War II från vår partner Lion Game Lion, ytterligare kommer att befästa Starbreeze affärsmodell”, säger han i ett skriftligt uttalande.

Vid sidan av Payday2 och Dead by Dayligt har Starbreeze många andra järn i elden. Inte minst satsar bolaget på att utveckla VR, virtuell verklighet, med sin satsning Star VR samt åtskilliga avsiktsförklaringar om samriskbolag med stora branschaktörer.

På filmfestivalen i Cannes i maj lanserades exempelvis bolagets första egenproducerade filmiska VR-upplevelse med namnet ”Cockatoo Spritz”, regisserad av Stephane Barbato. I samband med detta tecknade Starbreeze och hårdvarubolaget Acer en avsiktsförklaring gällande att bilda ett samriskbolag för det egna systemet Star VR HMD.

Målet för samriskbolaget är att samarbeta kring konstruktion, tillverkning, marknadsföring och försäljning av Star VR HMD till den professionella och destinationsbaserade underhållningsmarknaden.

Bolaget har även rapporterat att IMAX i maj valde Starbreeze som samarbetspartner för sin satsning på platsbaserad Virtual Reality-upplevelser. Parterna har tecknat en avsiktsförklaring att ingå ett samriskbolag för att skapa ett koncept för destinationsbaserade VR-upplevelser under IMAX varumärke, där bolagen är likvärdiga partners, enligt årsredovisningen. Under 2016 avser parterna att öppna sex VR-center. Blir projektet framgångsrikt är avsikten att rulla ut konceptet globalt, heter det.

I maj tecknade Starbreeze även en avsiktsförklaring att bilda ett joint venture med koreanska spelbolaget Smilegate för en distributionsplattform för Virtual Reality-innehåll anpassat till Star VR HMD. Båda parter siktar på ett samarbete kring utveckling och marknadsföring av plattformen för distribution av underhållning.

”Vår närvaro i Los Angeles är nu viktigare än någonsin för våra VR- och affärsutvecklings-team. LA, en av västvärldens viktigaste hubbar för underhållning och VR, blir hem för vårt första pilot-center för VR med IMAX, granne med Silicon Valley, och idag en viktig bas för Starbreeze. Etableringen i LA har öppnat upp nya kontaktytor för oss och starkt bidragit till de samarbeten vi inlett på VR-området. Investeringen vi initialt gjorde i kontoret har därmed betalat sig flera gånger om”, säger vd Bo Andersson Klint i rapporten.

I juni annonserade Starbreeze att man förvärvat det franska toys-to-life, VR och AR-teknologiföretaget Epawn.

Under juli 2016 uppgick intäkterna från Dead by Daylight, via PC-plattformen Steam, till 24,2 Mkr.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera