Hoppa till innehållet

Starbreeze vänder till förlust – aktien faller tungt

Spelutvecklaren Starbreeze ökar omsättningen rejält under andra kvartalet, men samtidigt vänder man en stor vinst till förlust. Aktien faller som en sten på börsen.

Bo Andersson Klint är vd för Starbreeze.
Bo Andersson Klint är vd för Starbreeze.Bild: Peter Lundegårdh

Spelutvecklaren Starbreeze redovisar ett rörelseresultat (ebitda) på -2,7 miljoner kronor för det andra kvartalet 2017 jämfört med 27,4 miljoner kronor samma kvartal året innan.

Aktien faller tungt på börsen. Femtio minuter efter börsens öppning hade Starbreeze backat med närmare 12 procent till 13,50 kronor. Det innebär att Starbreeze börsvärde backat med 30 procent sedan årsskiftet till 4,3 miljarder kronor. Följ kursen här.

Nettoomsättningen uppgick till 123 miljoner kronor jämfört med 103 miljoner kronor samma kvartal förra året.

Nettomsättningen ökade alltså ungefär 20 procent jämfört med andra kvartalet förra året. Men om man justerar för en ingångsintäkt under andra kvartalet 2016 ökade intäkterna med 48 procent, skriver vd Bo Andersson Klint i en kommentar.

Ökningen härrör från fler titlar och fler distributionskanaler för titlarna.

Kostnaderna ökade med 50 procent på grund av ökad aktivitetsnivå inom kärnverksamheten enligt vd:n.

Resultatet efter skatt uppgick till -9,9 miljoner kronor jämfört med 21,3 miljoner kronor samma period året innan. 

Läs även: Starbreeze köper svenskt VR-bolag

Starbreeze har i det tredje kvartalet beviljats en ny kredit på 150 miljoner kronor från Nordea, detta för att ha en god balans mellan bolagets investeringar och dess finansiering. Det framgår av delårsrapporten.

Läs mer: Nordea finansierar Starbreeze VR-center i Dubai

Det andra kvartalets totala kassaflöde var -131 miljoner kronor (-89,0) och likvida medel vid periodens utgång uppgick till 384 miljoner (328).

”Försäljningsutvecklingen för Payday 2 och Dead by Daylight, lanseringen av nya spel samt det kapital som Smilegate, Acer, Första AP-fonden med flera tillfört under 2016 samt den lånefinansiering som upptagits under tredje kvartalet 2017, gör att bolaget bedömer att nuvarande finansiering är tillräcklig för att bedriva verksamheten i sin nuvarande omfattning åtminstone under de kommande 12 månaderna”, heter det i rapporten.

Finwire / Direkt / Di Digital

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera