Hoppa till innehållet

Svensk databas får in 10 miljoner – ska lansera i USA

Det svenska databasföretaget Starcounter tar in 10 miljoner kronor i nytt kapital. Nu är planen att etablera bolaget i USA.

Stockholmsbolaget Starcounter har under de senaste åtta åren utvecklat en ny teknik för att bygga affärssystem. Enligt företaget är deras system uppbyggda av små ihopsättbara delar som gör dem mer flexibla.

”Vi har uppfunnit en ny slags databasteknik som klarar av många miljoner gånger högre transaktionshastigheter än vad traditionella databaser gör. Den här enorma överkapacititen använder vi till att lösa problemet med att låta olika delar i ett affärsystem dela information på ett enkelt sätt,” säger Starcounters vd Kristoffer Lundegren och fortsätter:

”Det gör att med vår teknologi kan man bygga ett affärssystem för 20 procent av kostnaden och på 10 procent av tiden jämfört med i dag”, Kristoffer Lundegren.

Starcounters vd Kristoffer Lundegren.

Kristoffer Lundegren är vd på Starcounter. Foto: privat.

Starcounters teknik används av mindre och mer nischade aktörer i affärssystemsbranschen, som konkurrerar med jättar som SAP och Oracle. Bolagets teknik används av slutkunder som till exempel Gekås Ullared och Adtoma, som ansvarar för annonserna på alla Bonniers sajter.

Nu tar Starcounter in 10 Mkr från sina nuvarande ägare. Pengarna ska gå till att påbörja bolagets etablering i USA nästa år.

”Det är en enorm marknad. Affärssystemsmarknaden är den största inom IT i världen. Om du tittar på mobilappar så omsätter de cirka 20 miljarder dollar. Det kan jämföras med det vi gör, så kallad enterprise software, som omsätter minst 1000 miljarder dollar”, Kristoffer Lundegren.

Starcounters ledning har nyligen besökt USA för att träffa möjliga samarbetspartners och riskkapitalbolag. I Starcounters ledning sitter bland andra investeraren Fredrik Uhrström som även var en av de tidiga investerna i EPiserver

Tidigare i år investerade Industrifonden och tidigare ägare 15 Mkr i Starcounter. Totalt har bolaget alltså tagit in 25 Mkr i finansiering i år. Under 2016 räknar bolaget med att behöva ytterligare finansiering, för att möjliggöra lanseringen i USA.

”Motsvarande bolag i det här segmentet har tagit in mellan 75 och 250 miljoner dollar för att ta sig dit de är i dag. Det är de summorna vi tittar på också”, Kristoffer Lundegren.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera