Hoppa till innehållet

Stardoll knoppar av klädappen Clique

Stardoll knoppar av sin nylanserade klädapp Clique, med vd Mona Landh. Målet är att bli den ledande marknadsplatsen för secondhand-mode i världen.

Cliques vd Mona Landh.
Cliques vd Mona Landh.

Mattias Miksches livsverk Stardoll är under förändring. I höstas köpte han ut sina investerare. Nu knoppar han av appen ”Clique” som ett dotterbolag.

”Clique är en marknadsplats för second-handmode. Det är gratis att lägga upp plaggen och vi erbjuder en trygg betalningstjänst där vi håller i pengarna tills kunden tagit emot varan”, säger Mona Landh, vd och delägare på Clique med totalt sju medarbetare.

Hon har jobbat på Stardoll i tre år och var tidigare bolagets marknadschef.

Det är lite som den nya tidens Tupperware-partyn

Clique beskrivs som en ”chic social marknadsplats” för försäljning av second hand-kläder.

”Det unika med tjänsten är att man kan blida grupper, så kallade ”cliques”, och sälja sina plagg tillsammans. Man kan till exempel ha en ”clique” för bröllopskläder, eller om man är en bloggprofil som Therese Lindgren kan man bygga en clique kring sin egen stil och döpa den efter sig själv”, förklarar Mona Landh.

Clique tar en provision på 20 procent på allt som säljs via appen. Men om plagget säljs inom ramen av en grupp får den så kallade ”clique-ledaren” motsvarande en fjärdedel av denna summa.

”Det är lite som den nya tidens Tupperware-partyn”, säger Stardolls grundare och styrelseordförande Mattias Miksche som än så länge plöjt ner cirka 10 Mkr i appen.

Läs mer: Mattias Miksche blir delägare i Tink.

Clique har legat ute för nedladdning i App Store i några veckor.

”Nu håller vi på med en lansering ihop med en del kända bloggare och Youtubeprofiler”, säger Mona Landh.

Hon uppger att målet med Clique är att bli en ledande marknadsplatsen för secondhand-mode i världen.

”Med vår unika gruppfunktion tror vi att vi har en bra chans att lyckas med det”, säger hon. 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera