Hoppa till innehållet

Kasinosajten Catena Media ökar växer fort – men faller på börsen

Den digitala marknadsförarens intäkter steg kraftigt under andra kvartalet, men aktien backar.

Catena Medias vd Robert Andersson. Foto: Press
Catena Medias vd Robert Andersson. Foto: Press

Catena Media, verksamt inom prestationsbaserad marknadsföring av nätkasino, redovisar intäkter om 15,1 miljoner kronor för det andra kvartalet i år. Det motsvarar en ökning om 58 procent från samma period förra året.

Resultatet efter skatt på 5,3 miljoner euro är 15 procent högre än samma period i fjol. Rörelseresultatet blev 5,4 miljoner euro (5,1) motsvarande en rörelsemarginal på 36 procent (53).

Börsen var dock inte imponerad. Vid 09.07 på fredagen hade Catena Media fallet med nära 9 procent till 90,25 kronor på en backande börs. (Följ kursen här.)

Justerat rörelseresultat, exklusive kostnader hänförliga till det nya obligationslånet och förberedelser inför det planerade listbytet till NASDAQ Stockholm, uppgick till 7,1 miljoner (5,0), motsvarande en justerad rörelsemarginal på 47 procent (52).

Ebitda uppgick till 6,3 miljoner euro (5,3) motsvarande en ebitda-marginal på 42 procent (56). Ebitda-marginalen justerad för engångskostnaderna ovan, 53 procent (55).

Catena Media har stigit med 150 procent på First North sedan noteringen i februari 2016. När börsen stängde på torsdagen stod kursen i 98,75 kronor.

(Direkt/Di Digital)

Läs mer: Börsraketen vill köpa bolag för en halv miljard

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera