Hoppa till innehållet

Springfield värvar Odd Mollys förre vd

Anna Settman rekryterar tre tunga investeringschefer till sitt riskkapitalbolag The Springfield Project, med sitt kända acceleratorprogram. En av dem är Christina Tillman, tidigare vd för Odd Molly.

Anna Settman, medgrundare bakom The Springfield Project, rekryterar Christina Tillman till rollen som investment manager.
Anna Settman, medgrundare bakom The Springfield Project, rekryterar Christina Tillman till rollen som investment manager.

”Jag hoppas bidra med mina erfarenheter av bolagsbyggande”, säger Christina Tillman, som idag är investerare och styrelseproffs.

The Springfield Project (NTL) har hunnit investera investerat i 33 unga startupbolag sedan starten 2014. Under hösten är det dags för den femte investeringsomgången i ordningen.

”Vi ska investera i upp till tio bolag under hösten. Inledningsvis får varje bolag upp till 500 000 kronor och möjligheten att delta i vårt acceleratorprogram”, säger Anna Settman (NTL), vd för The Springfield Project.

Det är roligt att förstärka teamet med tre erfarna bolagsbyggare.

Hon startade riskkapitalbolaget 2014 ihop med Anders Lindqvist, tidigare partner på IT-Provider och Via Venture. Springfield investerar i bolag i tidiga skeden. Bolagen erbjuds, vid sidan av pengar, även möjligheten att delta i ett acceleratorprogram, med kontorslokaler och coaching, under de första 3-4 månaderna.

The Springfield Project hade vid starten en grundplåt på 100 miljoner kronor. Än så länge återstår 80 Mkr av denna summa. Men investeringstakten ökar hela tiden. Dels fortsätter man att satsa på nybakade startupidéer, dels gör man allt större följdinvesteringar i vissa av portföljbolagen.

”Vi ska kunna hänga med fram till b-rundor med 10–15 miljoner kronor”, säger Anna Settman, som tidigare var vd på Aftonbladet.

Läs mer: Tio bolag tar plats i The Springfield Projects acceleratorprogram

För att hantera det ökade trycket har Anna Settman ökat antalet så kallade ”investment managers” från fem till åtta.

”Det är roligt att kunna förstärka teamet med tre erfarna bolagsbyggare, som kan coacha och leda entreprenörer i olika skeden”, säger hon.

Cecilia Lager, Malin Bäcklund och Christina Tillman.

Nya investment managers är Malin Bäcklund, som fortsätter som it-direktör på Schibsted Sverige, styrelseproffset Cecilia Lager, med en bakgrund på SEB, och Christina Tillman, som var vd på modebolaget Odd Molly i sju år.

Det är lätt att bli för bred och vilja göra för mycket.

”Jag ser fram emot att lära känna nya entreprenörer och stötta dem med det jag kan, vilket är retail, mode, varumärkes- och bolagsbyggande. Jag var med om att bygga Odd Molly från ett bolag med 4 anställda till ett bolag med 60 medarbetare och 350 miljoner i omsättning”, säger Christina Tillman.

I februari i år lämnade hon rollen som vd för modebolaget Gudrun Sjödén.

Läs mer: Hälften av Settmans bolag lockar nytt kapital

I dag arbetar Christina Tillman i flera styrelser och är bland annat ordförande i modebolaget Dagmar samt ledamot i Coop Sverige. Hon driver även familjebolaget Kattvik Financial Services, som investerar i mindre tillväxtbolag som modemärket DRKN, smyckesbolaget Pearls for Girls samt skidklädesvarumärket Elevenate.

”Under åren har jag lärt mig hur viktigt det är för små bolag att våga testa och ta risker, och samtidigt ha kontroll på kostnader och likviditet. Man ska veta vad man säljer och till vem. Det är lätt att bli för bred och vilja göra för mycket”, säger Christina Tillman.

I november avslöjar The Springfield Project vilka bolag som utgör nästa kull i bolagets startupinvesteringar.

En av de tongivande investerarna bakom The Springfield Project är it-miljardären Staffan Persson, känd för sina investeringar i bolag som Eniro, Unibet och Dibs. Han är även nummer 26 på Di Digitals lista Techmiljardärerna.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera